Verwevenheid onderzoek en onderwijs
Verwevenheid onderzoek en onderwijs is één van onze onderwijsvisie-ambities (Learning@LeidenUniversity).
Perspectiefgericht onderzoekend leren: hoe kun je studenten grip leren krijgen op complexe vraagstukken?
Fred Janssen, Wetenschappelijk Directeur ICLON en Hoogleraar Didactiek van de Natuurwetenschappen heeft een aantal tools ontwikkeld waarmee je als docent je onderwijs relatief eenvoudig om kunt bouwen tot onderwijs waarin studenten onderzoekend leren en je hen voorbereidt op het omgaan met lastige vraagstukken en problemen. Op deze pagina vind je meer informatie over de methode en hoe je ermee aan de slag kunt.
Over de methode
In onderstaande video legt Fred Janssen uit welke praktische handvatten en tools je als docent kunt inzetten om onderzoekend leren toe te passen in het onderwijs.
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofOver toepassing van de methode in het onderwijs
In onderstaande video legt Armin Cuyvers uit hoe hij de methode heeft toegepast in zijn onderwijs. 'Door te beginnen bij de grotere bredere vragen zet je studenten meer in hun kracht'.
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofIn onderstaande video legt Nelleke Gruis uit hoe zij de methode heeft toegepast in haar onderwijs. 'Waar ik voorheen vier uur lang informatie aan het zenden was, stimuleer ik sudenten nu zelf te komen tot complexe onderzoeksragen.'
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofIn onderstaande video legt Frans Rodenburg uit hoe hij de methode heeft toegepast in het onderwijs. 'Door het jaar heen laten we statistiek terugkomen in het onderwijs en laten studenten hiermee in de context van hun eigen opleiding zien waar de statistiek belangrijk voor is'.
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website of