College geven
Effectief college geven vraagt niet alleen om een goede voorbereiding van de inhoud, maar ook om duidelijke structuren, visuele ondersteuning en presentatietechnieken. Hier vind je richtlijnen en tips om je colleges boeiend en gestructureerd te houden.
Didactiek en pedagogiek
Het geven van een college brengt vaak uitdagingen met zich mee, zoals het vasthouden van de aandacht van je studenten en het effectief overbrengen van kennis. Hoe bereid je je voor? Hoe presenteer je jezelf voor de klas? Hoe ga je om met lastige vragen? Er is geen vast recept, maar er zijn wel enkele principes die je hierbij kunnen ondersteunen.
Een boeiend college geven
Een goede voorbereiding is essentieel voor het geven van een gestructureerd en boeiend college. Hier zijn enkele uitgangspunten:
- Relevantie voorop: Probeer niet alleen te focussen op het opnemen van zoveel mogelijk informatie. Richt je op de belangrijkste leerdoelen en zorg dat je college aansluit op wat de studenten echt moeten weten. Te veel details kunnen overweldigen, focus op de kern.
- Gebruik aansprekende voorbeelden: Dit maakt de lesstof herkenbaar en helpt studenten om de informatie beter te onthouden. Voorbeelden activeren het denkproces en maken de theorie levendig.
- Visuele ondersteuning: Zorg voor minimale tekst en gebruik beelden om je verhaal kracht bij te zetten. Beeldmateriaal, gecombineerd met jouw uitleg, vergroot de betrokkenheid van studenten.
Structuur van je college
Een college zonder duidelijke structuur is moeilijk te volgen. Een helder gestructureerd college ondersteunt studenten. Houd een vaste opbouw aan met de volgende onderdelen:
- Inleiding: Trek de aandacht met een pakkende anekdote of een vraag. Maak duidelijk waarom het onderwerp relevant is voor de opleiding of een toekomstige carrière. Sla de inleiding nooit over, zelfs niet als je weinig tijd hebt; samen met de conclusie is dit het deel dat vaak het meest blijft hangen.
- Kern: Behandel de hoofdpunten, maar voorkom een overvloed aan informatie. Wissel af met activerende werkvormen en geef studenten de kans om actief mee te denken. Overweeg ook het gebruik van video’s die studenten vooraf thuis al kunnen bekijken.
- Conclusie: Sluit af met een samenvatting en benadruk de belangrijkste inzichten. Beantwoord vragen en geef een vooruitblik naar de volgende bijeenkomst. Tools zoals Wooclap kunnen helpen om te testen wat de studenten hebben opgestoken.
Presentatievaardigheden
Elke docent heeft een eigen stijl, en het is belangrijk om je eigen sterke punten te ontdekken en te benutten. Hier zijn enkele tips:
- Betrokken houding: Een open en zelfverzekerde houding helpt je om een goede interactie met je studenten te creëren. Maak oogcontact, gebruik humor of persoonlijke anekdotes, en zorg voor een ontspannen sfeer.
- Dynamische presentaties: Houd de aandacht vast door je stem te variëren, beweging in te zetten en contact te houden met de zaal.
Met een duidelijke structuur, goede voorbereiding en aandacht voor je presentatievaardigheden kun je het maximale uit je colleges halen en de betrokkenheid van je studenten vergroten.
Bekijk ook:
Oriënteer je op de collegezaal
Voor een soepel verloop van je colleges is het aan te raden om aan het begin van het semester de collegezaal te verkennen. Controleer of alle benodigdheden zoals whiteboard markers en wissers aanwezig zijn en maak jezelf vertrouwd met de technische apparatuur.
Zorg ook dat je de vluchtroutes en noodprocedures kent in geval van een calamiteit. In het veiligheidsfilmpje [link filmpje] vind je meer informatie over jouw rol als docent bij een noodsituatie.
Zaalreserveringen
De onderwijscoördinator zorgt voor de standaard zaalreserveringen voor jouw onderwijs. Je ontvangt de benodigde informatie ruim voor de start van het collegejaar of de onderwijsperiode.
Alle collegezalen zijn standaard uitgerust met een whiteboard, beamer, projectiescherm en telefoon, en zijn over het algemeen zonder sleutel toegankelijk. Kijk hier voor meer informatie over zalenbeheer.
Mocht je een extra of andere zaal nodig hebben, kun je dit aanvragen via de onderwijsadministratie. Vermeld altijd de datum, tijd, het aantal studenten en de activiteit te vermelden.
Active Learning Classrooms zijn uitgerust met meer faciliteiten voor interactief onderwijs, deze moet je ook apart reserveren.
Aanwezigheid
Voor verschillende studieonderdelen geldt een aanwezigheidsplicht. Studenten worden geacht zich goed voor te bereiden op het onderwijs en actief deel te nemen aan werkgroepen en colleges.
Controle op aanwezigheid
Het is raadzaam om de specifieke aanwezigheidseisen binnen je opleiding na te vragen bij de opleidingsvoorzitter. Deze kan je informeren over hoe je de aanwezigheid kunt controleren en wat je rol hierin is.
Bij afwezigheid of onvoldoende voorbereiding
Als een student zich niet goed voorbereidt of meerdere keren zonder opgaaf van reden afwezig is, kun je de student hierop aanspreken. Verbetert de studiehouding niet, neem dan contact op met de studieadviseur. Deze kan de student uitnodigen voor een studievoortgangsgesprek.
Presentielijsten
Via Brightspace kun je de presentielijsten voor je colleges of werkgroepen opvragen. Studenten die zich via MyStudyMap inschrijven, worden automatisch toegevoegd aan de juiste Brightspace-module. Controleer altijd of dit correct is verlopen. Bij problemen kun je studenten doorverwijzen naar de onderwijsadministratie.
Respectvolle omgang en samenwerking
De faculteit hanteert een gedragscode die voorschrijft hoe studenten en docenten op respectvolle wijze met elkaar omgaan binnen de universiteit. Deze code bevordert een veilig, stimulerend werk- en studieklimaat waar wederzijds respect, acceptatie en vertrouwen centraal staan. De gedragscode is standaard beschikbaar in elke Brightspace-module, zodat docenten en studenten elkaar gemakkelijk op kunnen wijzen.
Daarnaast zijn er specifieke gedragsregels voor het gebruik van ICT in onderwijs, zoals de Gedragscode Regeling ICT- en Internetgebruik.
Conflicten met studenten
Mocht je als docent betrokken raken bij een conflict met een student, neem dan altijd contact op met de studieadviseur van je opleiding voor advies over de te nemen vervolgstappen.