Universiteit Leiden

nl en

Vakoverstijgende vaardigheden

Transferable skills zijn vaardigheden die studenten tijdens hun studie ontwikkelen en die ze later kunnen toepassen in uiteenlopende werkcontexten.

Transferable skills

Transferable skills - of vakoverstijgende vaardigheden - zijn nauw verweven met de inhoudelijke kennis van de opleiding en moeten daarom stevig verankerd zijn in cursussen en curricula. De universiteit heeft 13 kernvaardigheden vastgesteld die van belang zijn voor elke student. Denk aan presenteren, samenwerken en reflecteren.

Door deze vaardigheden expliciet te benoemen en te integreren in het onderwijs, kunnen we studenten ondersteunen bij hun ontwikkeling, de voorbereiding op hun toekomstige loopbaan en de bewustwording ervan. Dit betekent dat studenten actief met deze vaardigheden aan de slag gaan, feedback krijgen en zelf kunnen reflecteren op hun ontwikkeling.

Aan de slag

Om docenten te ondersteunen bij het toepassen van activerende werkvormen voor de ontwikkeling van academische en professionele vaardigheden binnen Geesteswetenschappen, bieden we een aantal nuttige bronnen en tools.

Handreiking voor vaardigheden en leerlijnen

Wil je activerende werkvormen gebruiken of nieuwe leerlijnen ontwikkelen voor academische en professionele vaardigheden? Deze uitgebreide handreiking biedt een introductie en concrete startpunten voor implementatie binnen Geesteswetenschappen.

Studenten leren reflecteren

Hoewel het onderwijs binnen de Faculteit Geesteswetenschappen veel aandacht heeft voor het ontwikkelen van transfervaardigheden, zijn studenten zich vaak niet bewust van het belang en de toepasbaarheid van deze vaardigheden voor hun toekomstige carrière.

Als docent kun je studenten ondersteunen in het reflecteren op de vaardigheden die ze in jouw cursus of tijdens hun studie opdoen. Je kunt dit faciliteren met de inzet van de reflectietool H-You: Humanities Explorer. Voor meer informatie over de inzet van deze tool, bekijk het ontwikkelde vaardighedenprofiel op de projectwebsite ASSET-H of neem contact op met ECOLe.

Awareness of Students' Skills: an Employability Toolkit for the Humanities (ASSET-H)

Met welke vaardigheden onderscheiden Geesteswetenschappers zich op de arbeidsmarkt? Hoe kunnen we studenten inzicht bieden in hun persoonlijke profiel? Kunnen zij inzicht in hun vaardigheden trainen en monitoren en daarmee hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten? Voor achtergrondinformatie over het project, vind je hier een uitgebreid artikel.

Academische vaardigheden

Het Acedmisch Talencentrum biedt video’s over academische vaardigheden die je direct in je cursus kunt gebruiken om de ontwikkeling van vaardigheden te ondersteunen. Ook is er een docentenhandleiding met voorbeeldopdrachten. Overleg met collega's over de leerlijn kan helpen om dit nog beter vorm te geven.

Digitale vaardigheden en methoden

‘Humanities in a digital world’ is een van de speerpunten binnen de faculteit. Digitale data, media en methoden veranderen snel en vragen van studenten de juiste digitale competenties. Het is daarom essentieel dat studenten leren om digitale onderzoekstechnieken toe te passen en hun resultaten te publiceren met behulp van digitale tools.

Wil je als docent meer weten over digitale vaardigheden en technieken, neem dan contact op met het Leiden University Centre for Digital Humanities (LUCDH) of bekijk de mogelijkheden voor ondersteuning bij video- of podcastprojecten in je onderwijs.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.