Universiteit Leiden

nl en

Stappenplan toetsen

Het ontwerpen, afnemen en beoordelen van een toets kan een complex proces zijn, waarbij verschillende stappen door elkaar heen lopen. Dit stappenplan geeft je handvatten bij elke fase van het toetsproces, afhankelijk van waar jij nu staat.

Hoewel het stappenplan hieronder een logische volgorde volgt, hoeft dit niet altijd in de praktijk zo te zijn. Of je nu begint met het ontwerpen van de toets, op zoek bent naar de juiste tools of hulp nodig hebt bij het beoordelen van de resultaten, dit plan helpt je op weg.

Inhoud

  1. Ontwerpen
  2. Toets organiseren
  3. Toets afnemen
  4. Nakijken, beoordelen en cijfers registreren
  5. Evalueren, verbeteren en archiveren

1. Ontwerpen

Het ontwerpen van een toets is de eerste stap om te zorgen dat je toets aansluit op de leerdoelen van je vak. Een goed ontworpen toets meet wat je studenten moeten kennen en kunnen na afloop van de cursus. Hierbij denk je niet alleen aan de inhoud van de toets, maar ook aan de vorm waarin je toetst. Denk aan vragen zoals:

  • Wat wil ik toetsen? (inhoud en leerdoelen, summatief of formatief)
  • Welke toetsvorm past hierbij? (multiple choice, open vragen, essays, etc.)

Meer weten over het ontwerp van een goede toets en de verschillende toetsvormen? Lees meer over toetsontwerp en toetsvormen.

2. Toets organiseren

Het is tijd om de logistieke en technische kant van het proces te organiseren

2.1 Plan je toets

Het plannen van de toets omvat het bepalen van de datum, locatie en eventueel benodigde technologie. Dit wordt vaak door de onderwijscoördinator geregeld, maar het is nuttig om op de hoogte te zijn van het proces. Meer weten over toetsplanning? Lees hier meer.

2.2 Kies je tool

Afhankelijk van de gewenste vorm van je toets en waar de toets wordt afgenomen (op afstand of op locatie), kies je de juiste tool. Heb je een digitale toets, een papieren toets of gebruik je specifieke hulpmiddelen zoals Remindo of ANS? Zorg ervoor dat je weet welke tools je nodig hebt. Voor meer informatie over beschikbare tools, klik hier.

2.3 Digitale toets aanvragen (indien van toepassing)

Als je gebruikmaakt van digitale tools voor het afnemen van je toets, zoals Brightspace of Remindo, moet je de toets op tijd aanvragen. Dit proces kan per tool verschillen, en het is belangrijk om je toets ruim van tevoren in te plannen. Bekijk hier meer over het aanvragen van digitale toetsen.

2.4 Communiceer naar studenten

Zorg ervoor dat je studenten tijdig op de hoogte zijn van de toets. Dit omvat belangrijke informatie zoals de datum, het tijdstip, de locatie (of digitale link), en of er specifieke regels of hulpmiddelen zijn toegestaan. Effectieve communicatie voorkomt misverstanden op de dag van de toets.

3. Toets afnemen

Zorg ervoor dat je toegang hebt tot de deelnemerslijsten en dat er voldoende surveillance is om de toets eerlijk te laten verlopen. Denk ook aan hulpmiddelen die studenten nodig kunnen hebben en de regels rondom fraude en onregelmatigheden. Voor studenten met een functiebeperking moeten de juiste voorzieningen, zoals extra tijd, tijdig geregeld zijn. Bekijk de richtlijnen voor toetsafname voor meer informatie en praktische tips.

4. Nakijken, beoordelen en cijfers registreren

Na het afnemen van de toets is het belangrijk om de resultaten tijdig en consistent te beoordelen. Gebruik een beoordelingsmodel en houd rekening met de nakijktermijn van 15 werkdagen. Registreer de cijfers via de onderwijsadministratie. Voor meer informatie over het beoordelingsproces, fraude, en het registreren van cijfers, lees verder op de bijbehorende pagina.

5. Inzage en nabespreking  

Studenten hebben recht op inzage en nabespreking van hun tentamen, uiterlijk 30 dagen na de uitslag. Zorg dat je de datum tijdig aankondigt in Brightspace. Voor meer informatie en tips, zie [inzage en nabespreking].

6. Herkansing

Studenten hebben recht op twee tentamengelegenheden per studiejaar. Dit betekent dat er een herkansing moet worden aangeboden. Zorg ervoor dat de herkansingsinformatie duidelijk wordt gecommuniceerd naar de studenten, zodat zij goed voorbereid zijn. Meer details en richtlijnen over herkansingen volgen binnenkort.

7. Evalueren, verbeteren en archiveren

Er geldt een wettelijke verplichting tot het bewaren van toetsdossiers en van door studenten gemaakte toetsen en werkstukken.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.