Universiteit Leiden

nl en

Cursusontwerp

Of je nu voor het eerst een cursus gaat geven of je leerdoelen of werkvormen wilt herzien, een goed cursusontwerp vormt de basis van effectief onderwijs. Dit stappenplan helpt je bij het opbouwen of vernieuwen van je cursus, van leerdoelen tot werkvormen.

Stappenplan voor cursusontwerp 

Wil je je cursus verbeteren op basis van evaluaties, nieuwe werkvormen integreren, of het vak moderniseren?  Hier bieden we handvatten voor elke fase van het ontwerpproces, of je nu aan de start staat van een nieuwe cursus of een bestaande cursus wilt vernieuwen.

Op deze pagina:

  1. De plaats van je cursus in het curriculum 
  2. Leerdoelen formuleren 
  3. Inhoud en toetsing ontwerpen 
  4. Programma en activiteiten uitwerken 
  5. Syllabus maken 
  6. Opstarten van de organisatie 
  7. Onderwijsvisie
  8. Advies en ondersteuning

1. Onderzoek de plaats van je cursus binnen het curriculum 

Onderzoek eerst welke plaats jouw cursus inneemt binnen het curriculum van de opleiding. Kennis van de bredere context helpt je om een goed doordacht cursusontwerp te maken.  

  • Bekijk het curriculum in de studiegids en raadpleeg de eindtermen van de opleiding. Bij vragen kun je contact opnemen met de opleidingsvoorzitter. 
  • Evalueer de doelgroep: wat zijn de belangrijkste kenmerken van de studenten die je cursus volgen en hoe kun je hierop inspelen? Moet je rekening houden met studenten van verschillende opleidingen of uiteenlopende kennisniveaus? 
  • Niveau: bepaal het juiste niveau (100-600) van je cursus. Meer info daarover vind je in Hfst 3.2. van het Kaderdocument Leids Register van opleidingen.
  • Leerlijnen: onderzoek of je vak een rol speelt in een of meer overkoepelende leerlijnen, zoals bijvoorbeeld academische vaardigheden.

2. Leerdoelen formuleren 

Formuleer heldere en meetbare leerdoelen die aansluiten bij de eindtermen van de opleiding. Maak gebruik van de volgende elementen:  

  1. de doelgroep 
  2. een actief en meetbaar werkwoord 
  3. het onderwerp waar het leerdoel aan gerelateerd is.  

Voorbeelden: 

The students gain knowledge of forms of interaction between ancient civilizations of the Mediterranean and Near East, in particular concerning motifs of (epic) tales, mythology, and literary texts. 
The graduate is able to use qualitative and/or quantitative (digital) techniques required for the discipline to select, edit, analyse, and/or visualize data from (digital) sources.  

Wil je meer hulp bij het opstellen van je leerdoelen? Gebruik dan de leerdoelengenerator voor een overzichtelijke manier om je leerdoelen te formuleren. Daar vind je ook uitleg over de criteria waaraan een goed leerdoel moet voldoen.  

3. Inhoud en toetsing ontwerpen 

Zodra je duidelijke en meetbare leerdoelen hebt geformuleerd, moet je ervoor zorgen dat studenten deze doelen kunnen bereiken. Dit betekent dat je een leertraject moet ontwerpen dat hen ondersteunt in het behalen van de leerdoelen. 

Een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerpen van een cursus is constructive alignment: het afstemmen van je leerdoelen, werkvormen en toetsing zodat ze elkaar versterken.

Leeractiviteiten en materiaal 

Welke activiteiten gaan studenten doen om de leerdoelen te bereiken? Dit zijn de onderdelen die je cursus of lessen vormen.  

  • Bepaal welk studiemateriaal studenten kunnen bestuderen.  
  • Op welke manieren kunnen studenten zelfstandig de leerdoelen behalen? Hoe kunnen ze oefenen, hoe kunnen ze hun kennis testen?  
  • Welke leeractiviteiten ga je aanbieden? Bijvoorbeeld: 
    • Moeten studenten kennis kunnen toepassen? Zorg ervoor dat studenten de vaardigheden die je van hen verwacht, kunnen oefenen tijdens het college of de les, in korte oefeningen of in de vorm van opdrachten. 
    • Gaat het om analytische vaardigheden ontwikkelen? Organiseer discussies of laat studenten elkaar feedback geven via peer review. 

In deze stap denk je vast ook al een beetje na over de werkvormen, de kanalen en tools die je gebruikt, maar in stap 4 zet je dat nog eens duidelijk op een rijtje.  

Blended learning 

Vorm een beeld in hoeverre je gebruik wilt maken van blended learning. Dit artikel geeft een korte introductie op blended learning. 

Om je contacturen optimaal te benutten, kun je het concept Flipping the Classroom inzetten. Hierbij bereiden studenten zich voorafgaand aan het college voor met video's of ander lesmateriaal, waardoor er tijdens het college meer ruimte is voor verdieping en interactie.  

Synchroon en asynchroon aanbod 

Je biedt een deel van de leerstof aan tijdens de contacturen (synchroon), terwijl studenten een ander deel in hun eigen tijd moeten verwerken (asynchroon). Gebruik het artikel The Synchronous vs. Asynchronous Balancing Act van Dan Levy om na te denken over hoe je de balans tussen synchroon en asynchroon lesmateriaal organiseert. Het artikel stelt twee belangrijke vragen: 

  • Hoe verdeel je de inhoud van je vak tussen synchroon en asynchroon materiaal? 
  • Hoe gebruik je asynchroon materiaal om je synchrone onderwijsbijeenkomsten (colleges en werkgroepen) te verbeteren? 

Toetsing en feedback 

Start met het ontwerp van je toetsing. Welke formatieve toetsmethoden kun je gebruiken om studenten feedback te geven en hen inzicht te geven in hun voortgang? Wat zijn de summatieve toetsmethoden waarmee je kunt beoordelen of de leerdoelen zijn behaald? Meer weten over toetsing? De pagina toetsontwerp en andere onderdelen in de sectie toetsen en beoordelen helpen je hier op weg.

4. Uitwerken programma en activiteiten 

Na het uitwerken van de globale cursusinhoud, is het belangrijk om een concreet overzicht te maken van het programma. Werk uit welke activiteiten en tools je gaat inzetten om de leerdoelen te behalen en of je gebruik wilt maken van blended learning en welke onderdelen je synchroon (live) aanbiedt en welke je asynchroon beschikbaar stelt. 

Overweeg de volgende vragen:  

  • Brightspace en andere tools: Hoe zet je Brightspace in en zijn er aanvullende tools die kunnen ondersteunen bij het behalen van de leerdoelen?  
  • Gebruik van bestaande media: Zijn er opgenomen colleges, kennisclips of andere multimedia die je kunt gebruiken om de stof over te brengen? 
  • Samenwerking bij groepsopdrachten: Hoe begeleid je de samenwerking tussen studenten? Welke communicatiemiddelen of platforms kunnen daarbij helpen? 
  • Peer review: Overweeg je om peer review in te zetten? Bekijk de mogelijkheden van FeedbackFruits.  
  • Kennis toetsen: Ga je gebruik maken van tussentijdse quizzes of oefenmogelijkheden via Brightspace Quizzes of andere tools zoals Wooflash?  
  • Creatieve opdrachten: Overweeg je om creatieve opdrachten in te zetten zoals het maken van video’s of podcasts? Welke ondersteuning heb je daarbij nodig? 
  • Werkvormen: Welke werkvormen pas je toe? Kijk voor inspiratie op de pagina Activerende werkvormen
  • Interactie en betrokkenheid: Wil je tools gebruiken zoals Wooclap of Wooflash om interactie tijdens college te stimuleren? 

5. Syllabus maken 

Gebruik alle voorgaande stappen om een gestructureerde en heldere syllabus te maken. De syllabus is een cruciaal document voor studenten, omdat deze duidelijkheid biedt over de leerdoelen, de planning van de colleges en de verwachtingen.

Voorbeelden van praktische zaken die in de syllabus kunnen staan: 

  • Leerdoelen
  • Schema van colleges en de bijbehorende onderwerpen
  • Toetsvormen en bijbehorende deadlines 
  • Verwachte voorbereidingstijd per week 
  • Een kort overzicht van studiemateriaal 

Opstarten van de organisatie 

Nadat je de syllabus hebt opgesteld, is het tijd om de praktische en technische organisatie van je cursus in gang te zetten. Van het inrichten van Brightspace tot het plannen van toetsing, er zijn veel aspecten die aandacht verdienen. Elders op deze website vind je uitgebreide hulpmiddelen en richtlijnen. Hieronder alvast een overzicht van essentiële stappen voor de praktische organisatie van je cursus:

  • Inrichten van je Brightspace-cursus: Upload de syllabus en zorg ervoor dat alle bronnen en materialen beschikbaar zijn voor studenten. Hier vind je meer informatie over Brightspace

  • Reserveren van literatuur in de UB: Zorg ervoor dat studenten toegang hebben tot de relevante literatuur. Je kunt een vakreferent bij de Universitaire Bibliotheek (UB) vragen relevant materiaal te reserveren.

  • Voorbereiden van slides en ander lesmateriaal: Begin met het maken of verzamelen van ondersteunende lesmaterialen zoals PowerPoint-presentaties, tussentijdse quizzes en opdrachten.

  • Weblectures aanvragen: Indien van toepassing, zorg ervoor dat je weblectures aanvraagt voor opnames en/of livestreams van je colleges.

  • Oefenen met tools: Het is altijd handig om voorafgaand aan een cursus ervaring te hebben met de digitale tools die je gaat gebruiken. Zeker als je van plan bent een deel van de cursus hybride of online aan te bieden, is het belangrijk om de video conferencing tools die je gaat gebruiken van tevoren goed te testen.

  • Toets organiseren: Plan en organiseer de benodigde zaken voor toetsing, inclusief digitale tentamens of take-home opdrachten.

  • Overige praktische zaken: Voor vragen of verzoeken met betrekking tot de algemene coördinatie en planning van een vak kun je terecht bij Onderwijs– en Studentzaken. Vergeet niet om afspraken te maken met eventuele gastsprekers en bijvoorbeeld het reserveren van ruimtes te controleren. Indien gewenst kun je ook een Active Learning Classroom reserveren.  

Onderwijsvisie 

Wil je meer weten over de visie op het onderwijs van de Universiteit Leiden, dank kun je je verdiepen in de onderwijsvisie. Interesse in de speerpunten van de faculteit op het gebied van onderwijs? Lees dan verder in het Facultair Strategisch Plan (FSP).  

Advies en ondersteuning 

Heb je behoefte aan tips, advies, of loop je vast tijdens het voorbereidingsproces? Neem contact op met ECOLe. Wij kunnen je op weg helpen met praktische tips en voorbeelden, of je doorverwijzen naar een van de expertisecentra binnen de universiteit. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.