Gedragscode digitale communicatie
Steeds meer mensen ervaren druk door digitale communicatiemiddelen. Media zoals e-mail en Signal (WhatApp) zorgen ervoor dat we dag en nacht bereikbaar zijn. Dat kan leiden tot een toegenomen gevoel van werkdruk en altijd ‘aan’ staan. Daarom is er in februari 2023 een gedragscode digitale communicatie vastgesteld.
In de gedragscode zijn tips opgenomen over bereikbaarheid, beschikbaarheid en bewuste communicatie. Dat een ander op elk moment van elke dag iets kan zenden, betekent niet dat jij altijd op elk moment hoeft te reageren. En zelf kan je je voordat je een bericht zendt, afvragen hoe dat bij de ontvanger aan zal komen. We kunnen elkaar dus helpen door ongewenste communicatie te voorkomen en verwachtingen duidelijk te maken! Zoals het faculteitsbestuur zegt:
‘Wij willen met de code uitdragen dat niemand 24/7 aan kan staan, dat het ook belangrijk is om rust te nemen.’
De gedragscode digitale communicatie is hier te lezen.
Hoe stel je grenzen aan je bereikbaarheid en beschikbaarheid en hoe communiceer je bewust? Bekijk deze checklist:
Wat kan je nog meer doen?
Zet een van onderstaande banners in je digitale e-mailhandtekening. Dan blijf je als verzender alert op het juiste gebruik van e-mail en vraag je bij de ontvanger om aandacht voor de gedragscode.