Toekomstbeeld
Ons toekomstbeeld van het Leidse LLO
In de universitaire LLO-visie Verdiep, Verrijk, Groei wordt de LLO-ambitie van de Universiteit Leiden uiteengezet.
LLO-visie
Hieronder zijn de belangrijkste punten uit deze LLO-visie samengevat.
Verbinding met ons onderzoek en onderwijs
- Door de verbinding met ons onderzoek en onderwijs vergroten we onze waarde voor de professional en de organisatie.
- Ons LLO-aanbod richt zich op kennis uit onze onderzoekdisciplines en vakoverstijgende vaardigheden.
- Wij bieden ruimte voor academische reflectie op de werkpraktijk en maatschappelijke ontwikkelingen, met een constructieve, kritische en onafhankelijke houding.
Interactie met professionals en het werkveld
- De interactie met professionals en het werkveld is van grote waarde voor onze universiteit.
- Met LLO verdiepen we de verbinding tussen professionals en wetenschappers.
- Het contact met het werkveld biedt kansen om ons onderzoek en onderwijs beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt en maatschappij.
LLO wordt ingebed in de universitaire organisatie
- De facultaire portefeuillehouders onderwijs worden verantwoordelijk voor (de inhoud en kwaliteit van) het LLO-portfolio.
- We benoemen een universitair boegbeeld LLO.
- De Universiteit Leiden Academy wordt de one-stop-shop voor werkgevers, professionals en de universiteit.
Leerbehoeftes in kaart en uitbreiding van ons interdisciplinaire LLO-aanbod
- Samen met het werkveld en kennispartners brengen we de leerbehoeftes in kaart en breiden we ons interdisciplinaire LLO-aanbod verder uit.
- In onze verkenning zoeken we de samenwerking met andere onderwijsinstellingen in de regio op, bijvoorbeeld met onze LDE-partners en HBO-instellingen.
Onderwijs voor Professionals naast initieel onderwijs, op een flexibele manier
- Ons aanbod sluit goed aan op de behoeftes van professionals en werkgevers, en bestaat daarom voornamelijk uit kortlopende modules die een mix bevatten van online learning en fysieke bijeenkomsten. Voor succesvolle modules en leergangen reiken we microcredentials uit.
- Omdat professionals vaak andere leerbehoeftes hebben dan initiële studenten, organiseren we een groot deel van ons LLO-aanbod naast het initiële onderwijs.
- We maken onze ICT-systemen geschikt en toegankelijk voor onderwijs voor professionals en onze brede universiteit ‘LLO-ready’. Hiermee verlagen we de drempels om nieuwe LLO-initiatieven te starten en op te schalen.
LLO-inzet telt, wordt erkend en gewaardeerd
- Omdat de verbinding met het wetenschappelijk onderzoek ons LLO-aanbod onderscheidend maakt, vinden we het belangrijk dat onze eigen medewerkers hiervoor worden ingezet.
- We werken toe naar een situatie waar LLO-onderwijs onderdeel uitmaakt van de taakstelling, waarbij er aandacht is voor LLO bij de werving en selectie en waar onze medewerkers gewaardeerd en ondersteund worden voor hun inzet.