FSW Onderwijsparade 2024
Op 6 juni vond de eerste FSW Onderwijsparade plaats. Docenten gingen met elkaar in discussie, volgden workshops, luisterde naar de interessante keynote speech en deze inspiratie op op de informatiemarkt.
We willen alle deelnemers en bezoekers bedanken voor hun enthousiaste bijdrage! Hieronder vind je een fotoverslag, de belangrijkste take-aways van workshopleiders en binnenkort een podcast van de keynote speech.
Take-aways van de workshops
De workshops werden gegeven voor enthousiaste docenten en ondersteunend personeel. Hieronder wat zij je graag nog mee willen geven:
Anthea Aerts verzorgde een pressure cooker, waar groepen docenten, bestuurders en ondersteuners in gesprek gingen over de waarde van contacttijd.
"Uit de pressure cooker kwamen de volgende ideeën: Om contacttijd betekenisvol in te kunnen zetten, is het belangrijk om een gemeenstappelijk beeld te hebben van het nut van contacttijd. Het is belangrijk dat studenten leren om te leren, en anderzijds dat docenten activerend onderwijs geven. Ook kunnen andere factoren worden onderzocht, zoals flexibel ingerichte ruimtes, goede communicatie tussen docenten en studenten en het herzien van groepsgroottes of de hoeveelheid contacturen. De Vaste Commissie Onderwijs (VCO) zal zich op basis van dit gesprek in 2024-2025 verder over deze vraag buigen."
Ellen van Reuler deelde haar ervaringen met studenten verantwoordelijk maken voor seminars.
"Als studenten de seminars voorbereiden en leiden, zijn deze sessies vaak verrassend interessant en leerzaam. Vooral als hier geen cijfer aan gekoppeld wordt en als studenten van elkaar kunnen leren (door feedback onderdeel te maken van de seminars)."
Mieneke van der Salm gaf een workshop over GenAi for teachers.
"GenAI kan een nuttig hulpmiddel zijn, als er maar altijd een ‘human-in-the-loop’ is en er transparantie is over het gebruik richting studenten."
Mieneke van der Salm gaf ook een workshop over Grass roots- en shoots proposals schrijven.
"Een innovatief idee is het altijd waard om uitgewerkt te worden in een Grassrootsaanvraag, dat hoeft niet alleen, maar kan ook samen met collega’s. En twijfel je of het innovatief genoeg is? Neem gewoon contact op met mij (of SOLO), misschien heb je niet eens een aanvraag nodig om je idee uit te voeren en kan SOLO je hierbij helpen!"
Laura Schneider leidde een intervisie over docentontwikkeling.
"Bij de FSW is een zelfreflectie-instrument ontwikkeld om je wensen op het gebied van docentontwikkeling mee in kaart te brengen. Als je geïnteresseerd bent, neem vooral contact met mij op. Ook als je bijvoorbeeld een intervisie, of facultaire sessies of trainingen wil organiseren."
Suzanne Mol gaf een workshop over diversiteit in de collegezaal.
"Workshopdeelnemers kregen de kans om de nieuw ontwikkelde, online kennismodule over toegankelijke hoorcolleges te volgen. Deze maakt deel uit van het Comeniusproject “Effectief onderwijs voor alle studenten”. Voor zowel docenten die hun BKO al (een tijd) hebben of nog moeten halen, biedt de module concrete en relatief snel toepasbare tips. Je wordt je bewust van waar je al toegankelijk lesgeeft, en wat je nog kan doen om álle studenten te betrekken bij je hoorcollege. De workshopdeelnemers waardeerden o.a. dat je zelf kunt bepalen welke module-onderdelen relevant zijn en dat er zowel praktijkvoorbeelden als extra bronnen in verwerkt zijn. Ook is er een handige toegankelijkheids-checklist en een studenten-feedbackformulier te downloaden om de ervaren toegankelijkheid van je (herziene) hoorcollege mee in kaart te brengen. Een vervolgstap van dit Comeniusproject is om de module naar het Engels te vertalen en via het Docentenplatform-FSW aan te bieden. We overwegen ook om groepsbijeenkomsten te organiseren, waarin je ervaringen en feedback uitwisselt met collega-docenten die de module ook doorlopen. Mocht je deel willen nemen aan zo’n groep die ong. vijf keer samenkomt, geef je interesse dan alvast aan via een mail naar: comenius.toegankelijkonderwijs@fsw.leidenuniv.nl"
Dit was het programma van de Onderwijsparade 2024
13:00 | Lunch & Pressure cooker, Faculteitsbureau 4e verdieping
Tijdens deze Pressure cooker-sessie kun je met onderwijsdirecteuren, beleidsmakers en collega-docenten in discussie over de toekomst van contacturen tussen student en docent. Als de deelname van studenten aan colleges afneemt of als kennisoverdracht buiten de contacturen plaatsvindt, hoe kun je er dan voor zorgen dat studenten de toegevoegde waarde van contacturen erkennen? En wat moet er veranderen in het beleid om dit voor elkaar te krijgen? Het doel van deze sessie is niet per se om met baanbrekende oplossingen te komen, maar eerder om het denken te stimuleren en de dialoog aan te moedigen door middel van speeddating-achtige discussies. |
14:00 | Workshop ronde 1 |
Handing over control: Organising student-led sessions – Ellen van Reuler (Politieke Wetenschap), 1A.25
Wat gebeurt er als je kleine groepen studenten de volledige verantwoordelijkheid geeft voor het voorbereiden en geven van een les? Deze workshop begint met een korte presentatie over door studenten geleide sessies, waarbij vragen worden beantwoord als: Waarom zou je voor zo'n pedagogische aanpak kiezen? Met welke praktische zaken moet je rekening houden? Ook deel ik do's en don'ts voor zowel studenten als docenten, geformuleerd door de studenten die deelnamen aan door studenten geleide sessies. Tot slot bekijken we hoe door studenten geleide sessies er in jouw vak uit zouden kunnen zien. |
|
GenAI for teachers - Mieneke van der Salm (SOLO), 1A.37 Generatieve AI is een blijvertje. We leren elke dag meer over de toepassingen ervan. Tools als ChatGPT hebben veel gevolgen voor de manier waarop we lesgeven en beoordelen, maar ze bieden ook kansen, zowel pedagogisch als professioneel. Verken met Mieneke van der Salm van SOLO de mogelijkheden die GenAI (ChatGPT) docenten biedt om zowel de werkdruk te verminderen als de onderwijskwaliteit te verbeteren. |
|
Diversiteit in de collegezaal: toegankelijke hoorcolleges in 3 stappen – Suzanne Mol (Pedagogische Wetenschappen), 1A.01, Nederlandstalige workshop |
|
15:00 | Workshop ronde 2 |
Quick wins in teaching: small changes that impact your efficiency and effectiveness – Anthea Aerts (LLInC), 1A.01
Worstel je met het managen van je onderwijstijd? Wil je dat studenten meer betrokken zijn? Sta je open voor veranderingen, maar wil je je cursus of manier van lesgeven niet helemaal omgooien? Als je antwoord op deze vragen 'ja' is, dan is dit de workshop voor jou! In deze workshop delen we praktische en makkelijk te implementeren strategieën die een verschil kunnen maken in je manier van lesgeven. Leer van en deel ervaringen met collega's tijdens deze interactieve sessie. |
|
RIDE to the future: planning your teacher development – Laura Schneider (FSW Onderwijsbeleid), 1A.25 Wil je je sterke kanten en ontwikkelingsmogelijkheden in kaart brengen op het gebied van didactische vaardigheden, onderwijsontwerp en meer? Wil je weten wat er mogelijk is op facultair en universitair niveau? Doe dan mee aan de intervisiebijeenkomst, waar je samen met een aantal van je collega's en Laura Schneider (die je meer kan vertellen over professionele ontwikkeling aan onze faculteit) aan de slag gaat met het nieuw ontwikkelde RIDE-instrument. Iedereen is welkom: zowel degenen die net zijn begonnen met lesgeven, degenen die onlangs hun BKO hebben behaald, als doorgewinterde professionals! |
|
How to write a Grassroots/Grass Shoots proposal – Mieneke van der Salm (SOLO), 1A.37 Elk academisch jaar kent de FSW Grassroots en Grass Shoots subsidies toe om onderwijsvernieuwing te stimuleren en te ondersteunen. Maar hoe schrijf je een succesvol voorstel? Waarom moet je een theorie van verandering formuleren? En wat beschouwt de commissie als innovatief? Grassroots/Grass Shoots coördinator Mieneke van der Salm (SOLO) geeft antwoorden op deze vragen en tips voor het schrijven van je Grassroots of Grass Shoots voorstel. |
|
16:00 |
Keynote + Q&A: The art and science of autonomous learning - David Ehrhardt (Leiden University College), Centrale hal |
17:00 | Informationmarkt & borrel, Centrale hal |
Virtual Speech: improving student pitching skills with VR – Francesco Walker (Psychology), Maarten Struijk (SOLO) De cursus Art of Applying Psychology hecht veel belang aan presentatievaardigheden, omdat ze een cruciale rol spelen bij het vormgeven van de toekomstige carrière van studenten. Vaardigheid in presentaties beïnvloedt succes in sollicitatiegesprekken en het vermogen om ideeën overtuigend over te brengen aan een divers publiek. Virtual Speech biedt studenten de mogelijkheid om hun pitches te oefenen en te verbeteren in meeslepende virtual reality-omgevingen, waarbij ze in contact komen met een virtueel publiek in verschillende scenario's zoals conferenties en sollicitatiegesprekken. Doe mee en probeer het zelf! |
|
Grassroots showcase: The Student Experience for Teachers in Brightspace - Rianne Weber De Student Experience for Teachers (SET) is een Brightspace-cursus die docenten laat zien hoe Brightspace eruitziet vanuit het perspectief van een student. Het biedt praktische voorbeelden van verschillende onderwijstools, van discussieforums en quizzen tot peer review en geautomatiseerde feedback. Door als student deel te nemen aan deze cursus en te zien wat Brightspace allemaal te bieden heeft, hopen we dat docenten geïnspireerd raken om nieuwe tools te gebruiken in hun eigen cursussen. |
|
Opportunities for educational innovation at a university and national level - Anna Terra Verhage (SAZ) Beleidsadviseur Anna Terra Verhage beantwoordt al je vragen over Comenius-beurzen en andere financieringsmogelijkheden op universitair en nationaal niveau. |
|
Opportunities for educational innovation at an international level - Theo Poumpalov en Ivo Bles (SOZ/International Relations) |
|
En meer... |