Universiteit Leiden

nl en

FSW Onderwijsparade 2024

.

Op 6 juni vond de eerste FSW Onderwijsparade plaats. Docenten gingen met elkaar in discussie, volgden workshops, luisterde naar de interessante keynote speech en deze inspiratie op op de informatiemarkt. 

We willen alle deelnemers en bezoekers bedanken voor hun enthousiaste bijdrage! Hieronder vind je een fotoverslag, de belangrijkste take-aways van workshopleiders en binnenkort een podcast van de keynote speech.

Take-aways van de workshops

De workshops werden gegeven voor enthousiaste docenten en ondersteunend personeel. Hieronder wat zij je graag nog mee willen geven:

Anthea Aerts verzorgde een pressure cooker, waar groepen docenten, bestuurders en ondersteuners in gesprek gingen over de waarde van contacttijd. 
"Uit de pressure cooker kwamen de volgende ideeën: Om contacttijd betekenisvol in te kunnen zetten, is het belangrijk om een gemeenstappelijk beeld te hebben van het nut van contacttijd. Het is belangrijk dat studenten leren om te leren, en anderzijds dat docenten activerend onderwijs geven. Ook kunnen andere factoren worden onderzocht, zoals flexibel ingerichte ruimtes, goede communicatie tussen docenten en studenten en het herzien van groepsgroottes of de hoeveelheid contacturen. De Vaste Commissie Onderwijs (VCO) zal zich op basis van dit gesprek in 2024-2025 verder over deze vraag buigen." 

Ellen van Reuler deelde haar ervaringen met studenten verantwoordelijk maken voor seminars. 
"Als studenten de seminars voorbereiden en leiden, zijn deze sessies vaak verrassend interessant en leerzaam. Vooral als hier geen cijfer aan gekoppeld wordt en als studenten van elkaar kunnen leren (door feedback onderdeel te maken van de seminars)." 

Mieneke van der Salm gaf een workshop over GenAi for teachers.
"GenAI kan een nuttig hulpmiddel zijn, als er maar altijd een ‘human-in-the-loop’ is en er transparantie is over het gebruik richting studenten."  

Mieneke van der Salm gaf ook een workshop over Grass roots- en shoots proposals schrijven.
"Een innovatief idee is het altijd waard om uitgewerkt te worden in een Grassrootsaanvraag, dat hoeft niet alleen, maar kan ook samen met collega’s. En twijfel je of het innovatief genoeg is? Neem gewoon contact op met mij (of SOLO), misschien heb je niet eens een aanvraag nodig om je idee uit te voeren en kan SOLO je hierbij helpen!" 

Laura Schneider leidde een intervisie over docentontwikkeling.
"Bij de FSW is een zelfreflectie-instrument ontwikkeld om je wensen op het gebied van docentontwikkeling mee in kaart te brengen. Als je geïnteresseerd bent, neem vooral contact met mij op. Ook als je bijvoorbeeld een intervisie, of facultaire sessies of trainingen wil organiseren."  

Suzanne Mol gaf een workshop over diversiteit in de collegezaal.
"Workshopdeelnemers kregen de kans om de nieuw ontwikkelde, online kennismodule over toegankelijke hoorcolleges te volgen. Deze maakt deel uit van het Comeniusproject “Effectief onderwijs voor alle studenten”. Voor zowel docenten die hun BKO al (een tijd) hebben of nog moeten halen, biedt de module concrete en relatief snel toepasbare tips. Je wordt je bewust van waar je al toegankelijk lesgeeft, en wat je nog kan doen om álle studenten te betrekken bij je hoorcollege. De workshopdeelnemers waardeerden o.a. dat je zelf kunt bepalen welke module-onderdelen relevant zijn en dat er zowel praktijkvoorbeelden als extra bronnen in verwerkt zijn. Ook is er een handige toegankelijkheids-checklist en een studenten-feedbackformulier te downloaden om de ervaren toegankelijkheid van je (herziene) hoorcollege mee in kaart te brengen. Een vervolgstap van dit Comeniusproject is om de module naar het Engels te vertalen en via het Docentenplatform-FSW aan te bieden. We overwegen ook om groepsbijeenkomsten te organiseren, waarin je ervaringen en feedback uitwisselt met collega-docenten die de module ook doorlopen. Mocht je deel willen nemen aan zo’n groep die ong. vijf keer samenkomt, geef je interesse dan alvast aan via een mail naar: comenius.toegankelijkonderwijs@fsw.leidenuniv.nl"

Dit was het programma van de Onderwijsparade 2024
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.