Karlijn Pieterse: “Wees onderdeel van een groep die aan het leren is”
Karlijn Pieterse is docent bij Pedagogische Wetenschappen. Ze geeft voornamelijk werkgroepen klinisch onderwijs zoals Gesprekstechnieken en Klinische Vaardigheden. Vakken waarin studenten, bijvoorbeeld tijdens rollenspellen, veel van zichzelf moeten laten zien. Het begeleiden van deze werkgroepen vraagt een bepaalde basishouding.
In de groep
Pieterse: “Ik ben me er altijd erg bewust van dat ik onderdeel ben van een groep die aan het leren is. Als docent sta ik in de groep, niet ervoor of erboven. Dat begint al bij de opening van de les, waarbij ik probeer met iedereen even contact te maken en te voelen wat de sfeer is.”
Plezier
Tijdens de les mag er ook gelachen worden, en fouten maken mag. “Tijdens de eerste bijeenkomst zeg ik heel duidelijk: ik wil dat jullie met plezier leren. Dat zorgt voor een ontspannen sfeer waar studenten risico’s durven te nemen en vragen durven te stellen.”
Student centraal
In de groep staan, en niet erboven, betekent ook je inleven in wat studenten bezighoudt en waar ze tegenaan lopen. Pieterse: “Ik probeer zoveel mogelijk de studenten centraal te stellen, niet de processen eromheen. Ik hou alle praktische zaken zo eenvoudig mogelijk, en blijf mijn vak steeds bijschaven, rekening houdend met de tijdgeest en met hoe studenten graag leren.”
Pak je kans!
Klinkt het misschien wat zweverig, of soft? Dat is niet de bedoeling, zegt Pieterse. “Ik blijf natuurlijk de docent, neem duidelijk die plek in. Door structuur te bieden, te zorgen voor een duidelijke start en afronding van elke bijeenkomst. En ik geef mijn grenzen aan. Ook dat hoort erbij. Wij docenten dragen bij aan de vorming van jongeren, uiteindelijk maken wij deel uit van iets groots. Dus pak je kans om positieve impact te maken!”
De vier P's van Karlijn Pieterse
- Wees Present
- Maak Plezier
- Persoon boven Proces
- Positieve impact