Universiteit Leiden

nl en

Support voor Onderzoek, Laboratoria en Onderwijs

SOLO staat voor Support voor Onderzoek, Laboratoria en Onderwijs. We zijn er voor docenten en onderzoekers van de Faculteit der Sociale Wetenschappen die hulp nodig hebben bij de inzet van ICT in onderzoek of onderwijs.

Bekijk onze video!

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Lees over onze best practices

Peer Feedback in FeedbackFruits

Mark Westmoreland

Peer Feedback in FeedbackFruits

"Peer Feedback biedt veel mogelijkheden en werkt prettig, zowel voor studenten als voor mij." (Klik hieronder om meer te lezen)

Voor Mark Westmoreland (universitair hoofddocent Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie) is peer feedback een belangrijk onderdeel van zijn masters vak Research Design for Visual Ethnography. Hij gebruikt de nieuwe tool FeedbackFruits Peer Feedback om zijn studenten elkaars werk te laten becommentariëren. Peer Feedback heeft veel unieke functies en de mogelijkheden lijken eindeloos, vindt Mark. "Ik vind het fijn dat je opmerkingen kunt toevoegen in de tijdlijn van een video of ze kunt inbedden op een geselecteerde plek in een afbeelding. De mogelijkheid om met kleine review-groepen binnen een grotere klas te werken is ook erg handig. Nog een groot pluspunt: als we de video's in de klas willen bekijken, kan ik ze in hoge kwaliteit en op volledig scherm laten zien - dat is niet mogelijk met andere review tools". > Lees het hele artikel in SOLO Nieuwsbrief 55.

Virtual Reality

Carlijn Bergwerff

Virtual Reality

“Virtual Reality biedt zoveel mogelijkheden, het heeft grote meerwaarde in het onderwijs.” (klik hieronder om meer te lezen)

Universitair docent Carlijn Bergwerff (Pedagogische Wetenschappen) heeft afgelopen collegejaar Virtual Reality (VR) ingezet om haar studenten gesprekstechnieken te laten oefenen. De studenten oefenen in een virtuele ruimte met een virtuele gesprekspartner – een ouder of een kind. Ze kunnen steeds een keuze te maken voor wat ze zeggen en doen. Een virtuele coach geeft feedback in hun oor. Bergwerff: “Grote voordelen van deze manier van oefenen zijn de directe feedback en de mogelijkheid om op een veilige manier verschillende scenario’s uit te proberen op een manier die levensecht lijkt. Twee programmeurs hebben voor mij de virtuele wereld ontworpen, en zij hielpen tijdens de werkgroepen ook met de techniek. We hadden beschikking over 20 VR-brillen met controlers, zo had iedere student ruim de tijd om zelf met de bril aan de slag te gaan.” > Lees het hele artikel in SOLO Nieuwsbrief 53.

PhysioData Toolbox

Julia Folz

PhysioData Toolbox

“Voor mijn onderzoek meet ik veel verschillende fysiologische signalen bij mijn proefpersonen. De PhsyioData Toolbox helpt mij om deze gegevens samen te verwerken." (klik hieronder om meer te lezen)

Julia Folz is als promovendus verbonden aan de afdeling Cognitieve Psychologie. Haar onderzoek richt zich op het non-verbaal delen van emoties. Folz gebruikt de Physiodata Toolbox ook om haar data te visualiseren voor een snelle eerste inspectie en om afwijkingen te vinden die meer aandacht vragen. "De Toolbox is ook een geweldige integratietool. Je kunt al je gegevens uit verschillende bronnen inladen en ze samen bekijken en voorbewerken. Andere preprocessingsoftware is duur of slechts gespecialiseerd in één type signaal. SOLO biedt goede documentatie op de website maar ook snelle hulp en persoonlijk advies. Ook wordt de Toolbox voortdurend verbeterd en uitgebreid om aan onze specifieke behoeften te voldoen."  > Lees het hele artikel in SOLO Nieuwsbrief 52.

Contact

Support voor Onderzoek, Laboratoria en Onderwijs (SOLO) FSW

071 527 6763
Bezoek ons in het Pieter de la Courtgebouw - 1B.11

Openingstijden

Maandag
09:00  - 17:00 uur
Dinsdag
09:00  - 17:00 uur
Woensdag
09:00  - 17:00 uur
Donderdag
09:00  - 17:00 uur
Vrijdag
09:00  - 17:00 uur
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.