Lezing | NGL-lezing

Zaal
De Sitterzaal

Biergist voor betere antilichamen

Antilichamen zijn een van de meest gebruikte moleculaire gereedschappen. Ze zijn niet alleen van belang voor therapie en diagnostiek, maar ook voor onderzoek met een microscoop en analyses. Nanobodies zijn afgezonderde bindende gebieden van antilichamen van kameelachtigen. Deze nanobodies zijn beter dan “traditionele” antilichamen, maar het ontwikkelen is een lang en duur proces.

In deze lezing neemt het studententeam van iGEM Leiden 2024 je mee in hun project: A.L.P.A.C.A, the Affordable Library-based Pipeline for Accelerated Creation of Antibodies waarbij met biergistcellen nanobodies kunnen selecteren.

> Aanmelden

Van alpaca tot gist: de ontwikkeling van nanobodies

In deze lezing zullen de studenten Alexander Nowak en Nienke IJspeert vertellen hoe hun team biergist gebruikt om nanobodies te selecteren uit een kunstmatige nanobody-bibliotheek. Met hun techniek worden verschillende eiwitten op het oppervlak van het celmembraan zichtbaar. Hierdoor is het mogelijk om gistnanobodies uit de bibliotheek zo te presenteren dat je ze eenvoudig kan screenen voor een antigeen naar keuze. Dit systeem is sneller en goedkoper dan de gebruikelijke methodes van nanobody-ontwikkeling en ondersteunt de productie van antilichamen tegen antigenen, zonder de antlichamen te bewerken.

Internationale synthetische biologie battle

iGEM is een jaarlijkse synthetische biologiewedstrijd waar dit jaar 438 teams wereldwijd aan meedoen. De iGEM competitie daagt studententeams uit om lokale en globale problemen op te lossen door genetisch gemodificeerde organismen te ontwerpen. De wedstrijd wordt eind oktober afgesloten met een Grand Jamboree in Parijs. In 2020 won het toenmalige Leidse team de hoofdprijs met hun project ‘Rapidemic’. Het huidige team doet er alles aan om ook dit jaar de hoofdprijs weer naar Leiden te krijgen.

Over het Leidse iGEM team en de sprekers

Het Leiden iGEM team van dit jaar bestaat uit 10 enthousiaste en ambitieuze studenten van de Universiteit Leiden. Met hun diverse achtergronden en vaardigheden gaan ze innovatief te werk om hun project tot een hoog niveau te tillen en zo de wereld een stukje vooruit te helpen.

Nienke IJspeert is de teamleider en MSc student  Molecular, Cellular and Organismal Biology. Alexander Nowak is het hoofd achter de wetenschap van het project en BSc student Biomedische wetenschappen.

Kom ook!

Het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden organiseert al ruim 150 jaar hoogstaande wetenschappelijke lezingen met gerenommeerde wetenschappers verbonden aan de Universiteit Leiden. Alumni, (oud-)medewerkers en alle andere geïnteresseerden in de natuurwetenschappen zijn van harte welkom.

Aanmelden voor de lezing