Universiteit Leiden

nl en

Wachtwoord vergeten

Ben je je wachtwoord vergeten? Wil je je wachtwoord wijzigen of is je wachtwoord verlopen? In de meeste gevallen kun je zelf je wachtwoord resetten via Account Services. Lukt dit niet? Dan kun je terecht bij een ISSC-helpdesk.

Wachtwoord resetten via Account Services

Je kunt via Account Services zelf je wachtwoord resetten als je het bent vergeten. Dit kan echter alleen als je je account op de juiste manier hebt ingericht:

  • je hebt een niet-universitair e-mailadres of mobiel telefoonnummer geregistreerd
  • je hebt een authenticatorapp ingesteld of een security key gekoppeld

Je kunt nu zonder tussenkomst van een helpdesk je wachtwoord resetten.

Nieuw wachtwoord via de helpdesk

Kun je geen gebruikmaken van Account Services? Vraag dan via dit formulier een nieuw wachtwoord aan of neem contact op met een ISSC-helpdesk. Je ontvangt een tijdelijk nieuw wachtwoord per post, per sms of - na identificatie - persoonlijk aan de balie. Dit wachtwoord moet je direct wijzigen. Zelf je wachtwoord resetten via Account Services gaat altijd sneller en kan op elk moment van de dag.

Thuiswerken: let op met wijzigen wachtwoord!

Werk je thuis op een werklaptop van het ISSC? Als je geen contact maakt met het universitaire netwerk vanaf je universitaire werkplek, wordt je wachtwoord NIET gesynchroniseerd naar je werklaptop. Heb je je wachtwoord al gewijzigd?

  • Gebruik op je ISSC-laptop je oude wachtwoord (totdat je weer op je universitaire werkplek in Leiden of Den Haag verbonden bent met het universitaire netwerk).
  • Gebruik je nieuwe wachtwoord om in te loggen op Office 365, webmail en alle ULCN-toepassingen waar je gebruik van maakt.

Wachtwoord wijzigen

Als je een tijdelijk wachtwoord hebt gekregen, moet je dat direct wijzigen. Wijzig je wachtwoord via Account Services. Je kunt je nieuwe wachtwoord direct gebruiken om in te loggen op Office 365, webmail en alle ULCN-toepassingen waar je gebruik van maakt.

Wijzig je wachtwoord altijd direct bij tekenen van diefstal: denk aan phishingaanvallen of malwarebesmettingen, of andere beveiligingsincidenten.

Verlopen

Als je je wachtwoord hebt gezet voor 10 februari 2025 verloopt dit na 182 dagen. Je ontvangt een aantal e-mails om je eraan te herinneren je wachtwoord te wijzigen. Als je dat niet doet, verloopt je wachtwoord. Met een verlopen wachtwoord kun je niet meer inloggen. Je moet nu dezelfde werkwijze volgen als wanneer je je wachtwoord vergeten bent.

Wachtwoorden die na 10 februari 2025 zijn gezet hebben geen verloopdatum meer.

Niet ontvangen

Heb je via een helpdesk een tijdelijk nieuw wachtwoord aangevraagd per post of sms en dit niet ontvangen? Een brief met je accountgegevens wordt uitsluitend verzonden naar het bij de personeeladministratie geregistreerde adres. Verzending naar een ander adres is niet toegestaan.

Een sms-bericht met je accountgegevens wordt uitsluitend verzonden naar het in Account Services geregistreerde mobiele nummer. Verzending naar een ander mobiel nummer is niet toegestaan. Controleer of je het juiste nummer hebt opgegeven.

Wachtwoordeisen

Je wachtwoord is hoofdlettergevoelig en moet aan de volgende eisen voldoen:

  • bevat minimaal 15 karakters
  • bevat minimaal 1 kleine letter
  • bevat minimaal 1 hoofdletter
  • bevat minimaal 1 cijfer
  • bevat karakters niet meer dan 4 keer sequentieel
  • bevat geen diakrieten (zoals à en é)
  • komt niet (deels) overeen met je naam of gebruikersnaam
  • is niet eerder gebruikt

Houd je wachtwoord veilig en schrijf het nooit op!

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.