Lekenpraatje bij promotieplechtigheden: lees de instructies en tips

10 juli 2024

Met ingang van 1 september 2024 geeft elke promovendus bij de Universiteit Leiden direct voorafgaand aan de verdediging een lekenpraatje van tien minuten. Ben jij promovendus en staat jouw verdediging na de zomer gepland? Lees dan de instructies en tips voor een soepel verloop van de ceremonie.

Lees hier de instructies en tips

Een lekenpraatje houdt in dat promovendi aan het begin van hun verdediging in ‘normale taal’ uitleggen wat ze de afgelopen jaren precies hebben onderzocht en waarom. Dit maakt de rest van de plechtigheid toegankelijker voor niet-vakgenoten in het publiek, zoals familieleden en kennissen of professionals van buiten de academie. De oppositiecommissie is niet bij het lekenpraatje aanwezig. Het praatje telt ook niet mee bij de beoordeling.