HR

Wijziging in reiskostenvergoeding: met een nieuw mobiliteitsbeleid gaan we duurzaam reizen stimuleren

1 oktober 2024

In een stap richting een duurzame Universiteit Leiden komt er vanaf 1 november een nieuw mobiliteitsbeleid en een aangepaste reiskostenvergoeding. Dit beleid is ontworpen om duurzaam woon-werk verkeer te stimuleren en zal gefaciliteerd worden door een gebruiksvriendelijke app genaamd Shuttel.

Aangepaste reiskostenvergoeding

Het nieuwe beleid is tot stand gekomen in nauwe afstemming met het Lokaal Overleg, de vakbondsvertegenwoordiging van medewerkers. Vanaf 1 november wordt woon-werkverkeer met het openbaar vervoer volledig vergoed. Je gaat hiervoor de Shuttel-kaart gebruiken in plaats van jouw huidige ov-kaart.

Bij woon-werkverkeer waarbij je niet reist met het openbaar vervoer, maar bijvoorbeeld met de auto, fiets of te voet, blijft de vergoeding 7 cent per kilometer. De eerste 10 kilometer wordt niet vergoed en maximaal 45 kilometer voor een enkele reis. De maximumvergoeding van 45 euro per maand vervalt dan.

Duurzaamheid centraal

Met het nieuwe beleid willen we als universiteit tegemoetkomen aan de wens om de huidige reiskostenvergoeding te verbeteren én te verduurzamen. Sinds juli 2024 zijn werkgevers verplicht om bij te houden hoeveel CO2-uitstoot er gepaard gaat met reizen. Hierbij wordt gekeken naar het aantal gemaakte kilometers en de gebruikte vervoersmiddelen. Dit geldt voor woon-werkverkeer, maar ook voor binnenlandse dienstreizen. De Shuttel app gaan we gebruiken om aan deze nieuwe wetgeving op het gebied van duurzaamheid te voldoen.

Gebruiksvriendelijke app

Shuttel biedt een alles-in-één app voor al je binnenlandse reizen. Hiermee kun je straks eenvoudig je reis bijhouden en krijg je direct inzicht in je reiskostenvergoeding. De registratie kan via de app of de webomgeving Mijn Shuttel. Met Shuttel registreer je naast je woon-werkverkeer ook je thuiswerkdagen en binnenlandse dienstreizen. Zonder registratie ontvang je geen reiskostenvergoeding, maar ook geen thuiswerk- en internetvergoeding en vergoeding van je binnenlandse dienstreis.

Vervolgstappen

Dit nieuwe beleid wordt vanaf 1 november ingevoerd voor de duur van één jaar en tussendoor wordt het geëvalueerd. De komende maand brengen we je wekelijks op de hoogte van wat er gaat gebeuren via de medewerkerswebsite en medewerkersnieuwsbrief. Op 16 oktober ontvang je een mail van Shuttel om je Shuttel-account te activeren, daarna ontvang je ook automatisch je persoonlijke Shuttel-kaart.

Meer weten?

In onderstaande FAQ vind je vragen en antwoorden over het nieuwe mobiliteitsbeleid.

Lees de FAQ