Universiteit Leiden

nl en

FAQ Consultatie

Welke thema's moeten wij meer in de etalage zetten? Denk mee!

Als universiteit willen we ons zo goed mogelijk profileren: aan iedereen laten zien waar we sterk en onderscheidend in zijn. Welke thema's zou jij nadrukkelijker laten zien aan de buitenwereld?  De decanen en het college van bestuur horen graag je mening hierover, ook als je nog niet (vaak) hebt nagedacht over die vraag. Met jouw kennis van de organisatie en jouw blik op ontwikkelingen in wetenschap en maatschappij help je ons de juiste thema’s te kiezen om ons op te profileren.  

Op 4 september ontvang je een mail met daarin een unieke code waarmee je kunt inloggen in Populytics om jouw stem te laten horen. Je kunt meedoen tot en met 19 september.  

FAQ

In onderstaande FAQ lichten we de wens om ons beter te profileren en het proces tijdens en na deze consultatie uitgebreid toe. Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur hem dan naar profilering@bb.leidenuniv.nl, je krijgt dan zo snel mogelijk antwoord.

Ik kan de mail met code niet terugvinden – hoe kan ik alsnog meedoen?

Heb je de uitnodiging per ongeluk ongelezen weggegooid? Houd dan je mailbox maandagochtend extra goed in de gaten. Dan ontvang je namelijk in je mailbox de uitnodiging met je eigen code nogmaals. De onderwerpregel is: 'REMINDER: Collega, deel je ideeën over onze profilering! | Colleague, share your ideas with us!’ Maandag onverhoopt nog steeds geen uitnodiging? Stuur dan een mail naar profilering@bb.leidenuniv.nl.

Wat heeft profileren te maken met de bezuinigingen?

Wat heeft profileren te maken met de bezuinigingen? We maken ons grote zorgen over de in het hoofdlijnenakkoord aangekondigde bezuinigingen. Onder veel medewerkers leeft de vraag wat de wens voor een sterke profilering te maken heeft met de bezuinigingen. Kort gezegd: niets en tegelijkertijd alles.

Profilering is voor Universiteit Leiden namelijk geen keuze over welk onderzoek we doen en welk onderwijs we geven. Profileren betekent niet dat we minder inzetten op of afscheid nemen van andere thema’s. Voor onze organisatie zelf, betekent het maken van keuzes in onze profilering dan ook níet dat we op basis hiervan minder gaan investeren in de thema’s die niet worden geselecteerd voor het inhoudelijke profiel van onze universiteit. Eventuele bezuinigingen worden niet gebaseerd op de uitkomsten van dit proces om ons sterk te profileren.

Waar het wél raakt aan de wens van de overheid om te bezuinigen op het hoger onderwijs, is dat het laat zien dat het belangrijk is om ons met een eenduidig en sterk profiel scherper neer te zetten ten opzichte van andere partijen. Hiermee kunnen we proactief nieuwe kansen creëren voor aanvullende of nieuwe geldstromen. Een sterk profiel biedt ons bovendien ook handvatten om nut en noodzaak van de wetenschap voor de maatschappij te illustreren, waarmee we gezamenlijk een nog sterker tegengeluid kunnen bieden aan de huidige ontwikkelingen. Daarom is het zo belangrijk dat zoveel mogelijk collega’s meedenken over wat we hiervoor het beste kunnen laten zien aan de buitenwereld.

Wie heeft opdracht gegeven voor deze consultatie?

Deze consultatie is opgezet in opdracht van:

  • Hester Bijl, rector magnificus
  • Annetje Ottow, voorzitter College van Bestuur
  • Martijn Ridderbos, vicevoorzitter College van Bestuur
  • Erwin Muller, vice-rector Organisatieontwikkeling
  • Jan Kolen, decaan Faculteit Archeologie
  • Mark Rutgers, decaan Faculteit Geesteswetenschappen
  • Henk-Jan Guchelaar, decaan Faculteit Geneeskunde/LUMC (a.i.)
  • Koen Caminada, decaan Faculteit Governance and Global Affairs
  • Suzan Stoter, decaan Faculteit Rechtsgeleerdheid
  • Sarah de Rijcke, decaan Faculteit Sociale Wetenschappen
  • Jasper Knoester, decaan Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen

Toelichting profileringthema's

Waarom wil de Universiteit Leiden zich duidelijker profileren?

De maatschappelijke en politieke context waarbinnen we als universiteit functioneren, is in de laatste jaren veranderd: (brede) universiteiten staan onder druk, de Nederlandse politiek kijkt kritischer naar wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Een eenduidig en sterk profiel helpt ons om onze eigen identiteit scherper neer te zetten ten opzichte van andere partijen. Hiermee kunnen we proactief nieuwe kansen creëren voor aanvullende of nieuwe geldstromen. Een sterk profiel biedt ons ook handvatten om nut en noodzaak van de wetenschap voor de maatschappij te illustreren.

Verder helpt profilering ons om proactief in te spelen op kansen en om ons gerichter te ontwikkelen. Een aantal faculteiten doet dit al door in de facultaire plannen inhoudelijke thema’s op te nemen.

Profilering is overigens niet alleen bedoeld voor de buitenwereld. Ook binnen onze universiteit helpt het om gezamenlijk een antwoord te geven op de vraag ‘Waar zijn wij van?’ Organisaties die een beter beeld hebben van hun profiel, zijn slagvaardiger.

Wat is profileren?

Profileren gaat over het uitlichten van specifieke thema's die je belangrijk vindt, bijvoorbeeld omdat je je hiermee onderscheidt van andere kennisinstellingen. Op die thema's wil je bijvoorbeeld samenwerkingspartners aantrekken of extra financiering. Zie het als een groot warenhuis: de vijf kennisdomeinen die in deze consultatie voorliggen zijn de verschillende verdiepingen en daarbinnen bevinden zich alle thema's waar we ons als universiteit mee bezighouden. In de etalage zet je enkele van deze thema's: hiermee trek je mensen naar je toe. Wat vind jij dat Universiteit Leiden in de etalage moet zetten? Dat kun je aangeven in deze consultatie.

Uit welke thema’s kunnen we kiezen?

In deze raadpleging kun je kiezen uit 19 mogelijke thema’s waarop we ons kunnen profileren. Deze zijn verdeeld over vier kennisdomeinen:

  • Talen, Culturen en Erfgoed
  • Veranderende Wereld
  • Vrede, recht en veiligheid
  • Samenleving en technologie

Ons vijfde kennisdomein is Health. Hierbinnen is eerder een keuze gemaakt voor drie profileringsthema’s. Uit de profileringsthema’s van Health hoeft dus geen selectie meer gemaakt te worden. Wel halen we graag je feedback en advies over deze thema’s op.

Hoe is deze lijst tot stand gekomen?

Vertegenwoordigers van het wetenschappelijk personeel, hoofden onderzoek, faculteitsbestuurders, communicatie­medewerkers en beleidsmakers hebben de vele inhoudelijke thema’s waaraan gewerkt wordt binnen de Universiteit Leiden in kaart gebracht. Dit heeft geresulteerd in de vijf faculteit-overstijgende kennisdomeinen.

Vervolgens is aan vertegenwoordigers van wetenschapsthema’s en bestuurders van de faculteiten gevraagd om voor deze kennisdomeinen een aantal inhoudelijke kandidaat-profileringsthema’s aan te dragen voor de universitaire profilering. Uitgangspunten hierbij waren onder andere dat de thema’s interdisciplinair en interfacultair van aard zijn, hun inbedding hebben in zowel onderwijs als onderzoek, een uitgesproken ontwikkelrichting hebben (zowel inhoudelijk als op maatschappelijke impact), aansluiten op kansen in de buitenwereld en de samenwerking tussen disciplines en tussen onderwijs en onderzoek bevorderen.

Waarom staan de thema’s op Health & Life Sciences al vast?

Health & Life Sciences is vorig jaar in de vorm van een pilot uitgewerkt vanwege de behoefte aan en kansen die we zien in een meer gezamenlijke profilering binnen dit kennisdomein door de Universiteit Leiden én het LUMC.

De pilot voor Health & Life Sciences werd gezien als voorbeeld van hoe profilering binnen een kennisdomein kan worden opgezet en heeft geleid tot een opdracht van het CvB en met steun van decanen voor de uitwerking van andere kennisdomeinen en kandidaat profileringsthema’s die nu in de vorm van deze consultatie aan de gemeenschap voorliggen.

De gekozen profileringsthema’s voor Health & Life Sciences sluiten aan op thema’s van de faculteiten, maatschappelijke en economische agenda’s, bieden subsidiekansen en profiteren van de bestaande inbedding in lokale, regionale en nationale ecosystemen, waaronder het Leiden Bio Science Park.

Wat betekent dit proces voor de thema’s die niet gekozen worden? Of die zelfs niet eens in deze consultatie voorkomen?

Profileren betekent niet dat we minder inzetten op of afscheid nemen van andere thema’s. We slaan ook niet een compleet nieuwe weg in. Het betekent wél dat we focussen op onze universitaire sterktes en meer richting kiezen in bijvoorbeeld onze communicatie, gerichte ondersteuning bieden met subsidieadvies en dat deze thema’s deel uitmaken van onze valorisatie- en public affairs strategie. 

Thema’s die niet worden gekozen voor de profilering van Universiteit Leiden, zijn nog steeds heel waardevol. Profilering brengt meer inzet vanuit gezamenlijke middelen en menskracht met zich mee, maar deze is niet allesbepalend. Het gaat om thema's waarin we als universiteit gezamenlijk willen optrekken; een faculteit, instituut of opleiding heeft altijd de keuze om zich op eigen thema’s te profileren.

Consultatieproces

Wat gebeurt er met onze gegevens?

Je keuzes en antwoorden in deze consultatie zijn anoniem. Dat betekent dat je keuzes en antwoorden niet worden gekoppeld aan andere gegevens, zoals je naam of e-mailadres. Wil je meer weten? In de consultatie omgevingstaat een link ‘Privacyverklaring’. Daar lees je meer over Populytics en hoe Populytics je gegevens verzamelt en beveiligt.

Hoe wordt voorkomen dat grote vakgebieden andere overstemmen in de consultatie?

In de rapportage worden de uitkomsten gepresenteerd van de voorkeuren van deelnemers met verschillende achtergronden. We vragen elke deelnemer naar een aantal relevante achtergrondkenmerken, zoals functie en vakgebied. Zo kunnen we uitkomsten naast elkaar zetten en inzichtelijk maken wat medewerkers met verschillende achtergronden – zoals bijvoorbeeld verschillende vakgebieden van verschillende groottes - belangrijk vinden.

Je kunt als deelnemer je voorkeuren uiten over de profilering van álle kennisdomeinen, dus ook over kandidaat-profileringsthema’s die niet of minder raken aan je eigen vakgebied – maar wel kenmerkend zijn voor Universiteit Leiden. Een uitkomst van de consultatie kan zijn dat deelnemers vooral thema’s kiezen die passen bij hun eigen vakgebied. Maar een uitkomst kan ook zijn dat deelnemers een bepaalde mate van eensgezindheid hebben over bepaalde thema’s, ongeacht hun eigen vakgebied. Dit zal de consultatie uitwijzen.

De methode die wordt gebruikt is de participatieve waarde evaluatie. Op de website van Populytics, de aanbieder van de consultatietool, kun je hier meer over lezen.

Wat gebeurt er met de uitkomsten van de consultatie en wat zijn de vervolgstappen?

Uiteindelijk besluiten de decanen en het college van bestuur over een set profileringsthema’s voor de Universiteit Leiden. Deze consultatie is voor hen een belangrijke bron om besluitvorming op te baseren. Niet alleen tonen de resultaten de voorkeuren die leven binnen onze academische gemeenschap, het levert ook een rijke bron van motivaties achter deze keuzes op. 

De consultatie is dus geen stemming die 1-1 overgenomen wordt in de besluitvorming. Het geeft wel een uiterst waardevol en relevant beeld van de wijze waarop medewerkers van Universiteit Leiden naar profileren op zich en naar thema’s specifiek kijken. Omdat de medewerkers een belangrijke groep stakeholders zijn, is er gekozen voor het omvangrijk uitzetten van deze participatieve waarde evaluatie. Er zijn daarnaast aparte gesprekken met stakeholders zoals studenten, wetenschapsredactie, medezeggenschap en externe stakeholders. De aanbevelingen van deze groepen worden samen met de uitslag van deze consultatie naar verwachting eind oktober aangeboden aan het college van bestuur en decanen. Zij zullen komen tot een voorgenomen besluit wat in januari wordt voorgelegd aan de universiteitsraad. Hun advies wordt medio februari bekend. We verwachten eind februari met de universitaire gemeenschap te kunnen delen op welke thema's we de komende jaren specifieker gaan inzetten.

Profileringthema's inzetten

Wat gaan we doen met thema’s waarop we ons uiteindelijk willen profileren?

We gaan een aantal dingen doen met de inhoudelijke profileringsthema’s van onze universiteit:

  • We ontwikkelen een meer gerichte communicatiestrategie om deze thema’s meer bekendheid te geven, we sluiten daarbij aan op maatschappelijke vraagstukken en betrekken het bredere publiek;
  • We agenderen deze thema’s bij regionale en internationale netwerken, we geven daarmee aan waar onze interesses liggen en op welke vlakken we nauwer willen samenwerken, ook met partijen buiten de universiteit;
  • We zorgen voor gerichte ondersteuning bij subsidieaanvragen binnen deze thema’s; we nemen bijvoorbeeld een centralere rol in consortia en sturen in nieuwe programma’s aan op deze thema’s;
  • De profileringsthema’s krijgen prioriteit bij fondsen binnen de universiteit die gaan over het vergroten van de impact van onderwijs en onderzoek, we prioriteren bijvoorbeeld toekenning van interdisciplinaire middelen;
  • We zetten gericht in op het werven van extra middelen voor dit onderzoek en onderwijs, bijvoorbeeld onder alumni en donoren.
Hoe lang houden we deze profilering aan?

Deze profilering houden we tenminste vijf jaar aan. Het doel is synchroon te lopen met de Strategische Planperiodes van de universiteit als geheel en de faculteiten.  Aangezien de looptijden momenteel nog van elkaar verschillen, gaan we werken met overbruggingsfases waarin de profilering wordt meegenomen.

Desalniettemin is het belangrijk om wendbaar te blijven en onze profilering aan te passen als daar een belangrijke aanleiding voor is. De profilering kan in de loop van de tijd evolueren op basis van veranderende omstandigheden, trends en nieuwe kansen.

Mijn vraag staat er niet tussen. Aan wie kan ik hem stellen?

Stuur een mail naar profilering@bb.leidenuniv.nl, je krijgt zo snel mogelijk antwoord. Je vraag stellen helpt ook andere collega's: de meest gestelde vragen voegen we toe aan deze webpagina.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.