Universiteit Leiden

nl en

Projecten 2025-2026

Voor collegejaar 2025-2026 ontvangen negen (teams van) docenten een Grassroots of Grass shoots subsidie. Lees hier over hun projecten.

Projecten Grassroots

Aanvrager: Ambra Brizi (Psychology)

In het vak Organisational Management werken studenten in groepen om een organisatieprobleem op te lossen aan de hand van aangereikte literatuur. Brizi ontwikkelt een chatbot die een antwoord genereert op hetzelfde organisatieprobleem op basis van dezelfde literatuur. Studenten vergelijken vervolgens de oplossing van de chatbot met hun eigen oplossing en reflecteren op de verschillen. Deze aanpak zal studenten bewuster maken van hoe AI kan worden gebruikt, maar ook van de beperkingen ervan.

Aanvragers: Marit Guda, Kim Stroet & Tirza Smits (Pedagogische Wetenschappen)

Studenten worden steeds vaker gevraagd om in groepen aan opdrachten te werken. Dit vergt vaardigheden die niet alle studenten zomaar machtig zijn. Om studenten hierin te ondersteunen hebben Guda, Stroet en Smits een online samenwerkingstool ontwikkeld en gepilot, waarin studenten gedurende de samenwerking worden gevraagd hoe de samenwerking verloopt en hierop te reflecteren. Met behulp van de Grassroots willen ze meer literatuuronderzoek doen en focusgroepen houden om deze tool door te ontwikkelen en breder inzetbaar te maken binnen het instituut en daarbuiten.

Aanvrager: Sander Hölsgens (Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie)

Hölsgens constateerde dat meerdere studenten het ingewikkeld vinden om sociale theorie te verbinden met ervaringen uit hun dagelijkse leven. Ook ziet hij een groeiende behoefte aan professionele ontwikkeling in een eerder stadium van hun studie. Met de Grassroots wil hij een explicietere link leggen tussen theorie en praktijk, met behulp van podcasts waarin gastsprekers delen hoe zij specifieke theorieën toepassen in hun praktijk. Deze podcasts vallen samen met formatieve opdrachten, waarin de leerdoelen (en aangrenzende vakoverstijgende vaardigheden) expliciet worden besproken en voorzien van feedback.

Aanvragers: Joram van Ketel, Jacqueline Zadelaar, Bunga Pratiwi & Juan Claramunt Gonzalez (Psychologie)

De docenten van het vak Psychometrie willen hun practica herinrichten om studenten een dieper begrip van en meer zelfstandige vaardigheid in het werken met R als statische software te geven. Ze willen een werkvorm ontwikkelen en implementeren waarin studenten worden uitgedaagd om zelfstandiger te leren, vergeleken met een werkvorm waarin de docent meer voordoet en meer sturing geeft.

Aanvragers: Joanne Mouthaan, Anna Hudson & Maartje Schoorl (Psychologie)

Mouthaan, Hudson en Schoorl willen in hun vak Clinical Interviewing and Assessment testen of ze een AI Chatbot kunnen inzetten om de zelfmoordpreventievaardigheden van studenten voor en na het volgen van de e-learning Suïcidepreventie voor psychologen in opleiding die in verschillende vakken in de bachelor en master worden gebruikt. Dit stelt de docenten niet alleen in staat om de effectiviteit van de e-learning te monitoren, het stelt hen ook in staat om op objectieve wijze de vaardigheden van de studenten te beoordelen en stelt studenten in staat om deze vaardigheden meer te oefenen op efficiënte en veilige wijze.

Aanvragers: Laura Nawijn, Anne van Giezen & Joanne Mouthaan (Psychologie)

Binnen de afdeling Klinische Psychologie worden jaarlijks 150 scriptiestudenten begeleid. Sinds 2024 gebeurt deze begeleiding via de GroupWise Thesis Supervision. Met de Grassroots grant willen Nawijn, Van Giezen en Mouthaan GroupWise thesis supervision verbeteren door een e-learning te ontwikkelen in Brightspace. Dit stelt studenten in staat informatie en oefeningen zelfstandig te raadplegen op het juiste moment in hun scriptieproces (self-paced learning), ook bij evt. vertraging. Hierbij wordt sterk ingezet op innovatieve zelf-assessment modules in de e-learning, om het zelfregulerend vermogen en gevoel van eigenaarschap van studenten te versterken. Verplaatsing van algemene informatie en oefeningen naar de e-learning, creëert daarnaast meer ruimte voor inhoudelijke begeleiding van de individuele scriptiebegeleiders.

Aanvrager: Franz Wurm (Psychologie)

In het vak Innovations in Clinical Neuropsychology worden studenten gevraagd om een gat in de markt te identificeren en daar een tool voor te ontwikkelen. Hierbij zijn specifieke kennis en vaardigheden nodig, die buiten het standaard academische curriculum vallen. Om studenten hierin te ondersteunen, wil Wurm in deze Grassroots samen met collega’s van start-up support van PLNT een workshop Entrepreneurial Skills integreren in zijn vak.

Projecten Grass shoots

Aanvragers: Rachel Plak & Karlijn Pieterse (Pedagogische Wetenschappen)

In het masterspecialisatievak Autisme Diagnostiek en Behandeling beantwoorden studenten momenteel een praktijkgerichte vraag over autisme in de vorm van een wetenschappelijk paper. Hoewel deze traditionele werkvorm waardevol is voor het ontwikkelen van schrijfvaardigheden, sluit het minder goed aan bij de behoefte van studenten aan meer praktijkgerichte opdrachten die aansluiten bij de vaardigheden die ze in hun toekomstige beroep nodig hebben. Daarnaast brengt het nakijken van deze papers een aanzienlijke werkdruk met zich mee voor docenten.

Om de eindopdracht efficiënter in te richten en om tegemoet te komen aan de behoefte van studenten zullen Plak en Pieterse een nieuwe eindopdracht ontwikkelen in de vorm van een vodcast van een (multi)disciplinair overleg, een in de praktijk veel ingezette overlegvorm. Studenten werken bij deze nieuwe opdracht vanuit het perspectief van een professional en brengen op die manier de geleerde stof in de praktijk, waarbij ze hun adviezen baseren op wetenschappelijke kennis. Voor docenten betekent deze opdrachtvorm dat zij met behulp van een rubric de beoordeling sneller en efficiënter kunnen uitvoeren.

Aanvragers: Kelly Ziemer (Psychologie)

Deze Grass Shoots is een voortzetting van het project dat Ziemer vorig jaar startte in haar Grassroots. Met deze voortzetting wil ze studenten meer inzicht geven in de noodzaak van zelfzorg als professional en hen meer strategieën leren voor zelfzorg en welzijn. Ze wil deze doelen bereiken door de studenten te laten leren van professionals door middel van een serie podcasts en door het bijwonen van een live panel waar experts hun ervaringen met zelfzorg terwijl ze zorgen voor anderen bespreken. De gasten voor de podcasts en het panel zullen afkomstig zijn uit Ziemer's facultaire en niet-facultaire netwerk van clinici en experts.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.