Daisy Smeets: "Wissel steeds van type opdracht en daag je studenten uit"
Daisy Smeets is universitair docent bij Pedagogische Wetenschappen. In het master vak Digital media in the family: opportunities and challenges maakt ze (samen met collega Lenny van Rosmalen) gebruik van de zogenaamde carrousel-methode. “De studenten gaan elke week in groepjes met een thema aan de slag, maar krijgen per groepje een ander soort opdracht binnen dat thema. En binnen die opdracht hebben ze veel vrijheid in wat ze belichten.”
Allerlei perspectieven
“Als iedereen hetzelfde type opdracht presenteert, wordt het wel een beetje saai. Maar nu zijn de wekelijkse bijeenkomsten veel interessanter. Want in plaats van vijf keer naar bijvoorbeeld een ouderadvies over het thema Gewelddadige videogames te luisteren, zijn er nu naast dat ouderadvies presentaties over recent wetenschappelijk onderzoek, de rol van het onderwijs, vragen vanuit de maatschappij... Het thema wordt vanuit allerlei perspectieven belicht.”
Geboeid en alert
“De bijeenkomsten zijn dus veel leuker zo, studenten zijn geboeid en alert. Ik vind dat je van masterstudenten kunt verwachten dat ze de verdieping opzoeken en hun eigen accenten leggen, en op deze manier kan dat volop. Als docent wordt ik ook regelmatig verrast door een nieuwe invalshoek of informatie die zij hebben gevonden.”
Rol van de docent
“Ik ben heel enthousiast over deze methode. Waar we van tevoren wel goed over na hebben moeten denken is de beoordeling. Studenten hechten uiteraard veel aan feedback. Maar in deze vorm kunnen wij als docenten pas aan het eind van het vak alle opdrachten beoordelen – als alle groepjes elk type opdracht hebben gedaan. Onze feedback tussendoor beperken we ook, we laten de studenten vooral elkaar feedback geven. Studenten kunnen hier onzeker van worden. Het is dus heel belangrijk hier aan het begin al goede uitleg over te geven.”
Meer informatie
Daisy Smeets en Lenny van Rosmalen ontvingen een Grass shoots subsidie voor hun onderwijsinnovatie.