Moji Aghajani: "Maak je onderwijs multidimensionaal"
Moji Aghajani, universitair docent Pedagogische Wetenschappen, maakt zijn onderwijs multidimensionaal. “Organiseer een field trip, nodig experts en ervaringsdeskundigen uit. Een goed verhaal, uit eerste hand verteld, is zoveel krachtiger dan alleen theorie."
Interactieve colleges van experts
Aghajani gelooft in onderwijs dat meer is dan alleen kennisoverdracht. Zijn vakken, Violence and the Brain en Methods in Cognitive and Affective Neuroscience, gaan verder dan traditionele colleges. Aghajani: "De meeste colleges worden gegeven door gastdocenten die expert zijn in hun vakgebied. Studenten zijn geboeid en betrokken als ze les krijgen van iemand die écht specialist is. De colleges worden zo meer een dialoog tussen de expert en de studenten. Ik nodig collega’s uit van verschillende universiteiten, soms met verrassende invalshoeken, maar ook ervaringsdeskundigen."
Gewilde field trips
Een essentieel onderdeel van zijn vakken zijn de field trips, die studenten een unieke praktijkervaring bieden. Ze bezoeken de MRI-scanner bij het LUMC, de SSH-labs, het Pieter Baan Centrum en Forensisch Centrum Teylingereind. "Er is altijd meer animo dan plaatsen, dus we moeten loten wie mee kan," vertelt Aghajani.
Indrukwekkend perspectief
De excursies laten studenten kennismaken met klinisch onderzoek en forensische psychologie. Vooral de bezoeken aan Teylingereind en het Pieter Baan Centrum maken diepe indruk. "In Teylingereind zitten jongeren, vaak niet veel jonger dan de studenten zelf. Studenten realiseren zich hoe ingrijpend het is om daar jaren vast te zitten. Hun beeld van delinquenten verandert: het zijn geen ‘slechte’ mensen, maar vaak jongeren uit moeilijke thuissituaties met veel armoede.”
Een ervaringsdeskundige aan het woord
Tijdens een van de colleges krijgen alle studenten de kans een voormalig gedetineerde te spreken, iemand die drie jaar in Teylingereind zat. “Hij vertelt hoe belangrijk perspectief op rehabilitatie is. Dat komt veel krachtiger binnen dan welke theorie ook."
Passie en erkenning
Aghajani’s aanpak vraagt veel tijd en organisatie. “Elk jaar weer is het veel werk om te organiseren en spannend of het allemaal lukt. Als ik heel eerlijk ben: ik heb er meer voor nodig dan de uren die ervoor staan. Maar als studenten enthousiast zijn, het vak goede beoordelingen krijgt en gastdocenten graag terugkomen, dan voelt dat echt als een beloning. Het feit dat het vak Methods in Cognitive and Affective Neuroscience recent nog de Prijs Inspirerend Onderwijs in wacht sleepte bevestigt verder dat onze aanpak gewaardeerd wordt door de studenten, en daar doe je het uiteindelijk voor.”