Ziek en arbeidsongeschikt
Ben je langer ziek? De procedure bij ziekte en reïntegratie beschrijft wat je in het algemeen kunt verwachten als je langdurig ziek en arbeidsongeschikt bent. Ook lees je meer over mogelijke financiële consequenties.
Wat als je lang ziek bent?
Ben je langer ziek? De Procedure bij ziekte en reïntegratie beschrijft wat je in het algemeen kunt verwachten als je langdurig ziek bent. Ook lees je meer over mogelijke financiële consequenties.
Met welke klachten kun je bij de bedrijfsarts terecht?
Denk je dat je ziekte te maken heeft met je werk of arbeidsomstandigheden? Heb je vragen over je herstel of werkhervatting? Dat kun je ook zelf - onafhankelijk van je leidinggevende - advies vragen aan de bedrijfsarts. Maak hiervoor gebruik van het online formulier of bel met de afdeling VGM via 071 527 8015.
Mag je op vakantie als je ziek bent?
Ook tijdens een (langdurige) ziekteperiode kun je op vakantie. We verwachten dat je gewoon je verlof opneemt. Maar je moet dit wel eerst overleggen met je leidinggevende en bij twijfel eventueel met de bedrijfsarts. De bedrijfsarts onderzoekt of er medische bezwaren zijn. Als je leidinggevende akkoord is, vraag je je verlof aan in Self Service. Je neemt verlof op voor de volledige werkdag, dus ook voor het gedeelte van de werktijd dat je ziek bent. Meer informatie over vakantieverlof tijdens (langdurige) ziekte vind je in de cao Nederlandse Universiteiten.
Arbeidsongeschikt door schuld van een derde
Ben je (tijdelijk) arbeidsongeschikt geraakt door de schuld van een derde, bijvoorbeeld door een ongeval? Dan kan de universiteit de door haar geleden financiële schade verhalen op de veroorzaker. Jouw persoonlijk geleden schade kan gelijktijdig worden geclaimd. Meld daarom ieder ongeval bij het Servicepunt Personeel.
Meer informatie
Je rechten en plichten tijdens ziekte en arbeidsongeschiktheid zijn geregeld in de Ziekte- en Arbeidsongeschiktheidsregeling Nederlandse Universiteiten (ZANU). Zo regelt de ZANU onder meer de doorbetaling van loon tijdens ziekte, maar ook het ontslag op grond van arbeidsongeschiktheid voor de eigen arbeid. Voor verdere informatie kun je terecht bij het UWV.
Wat is aangepast werk en waar moet ik zijn?
Aangepast werk is eigenlijk altijd maatwerk. De bedrijfsarts kan beoordelen of een medewerker geschikt is om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Zo kan je met een gebroken been geen staand werk verrichten maar ben je bijvoorbeeld wel in staat om data te analyseren of de telefoon te beantwoorden. Het kan zijn dat er andere werkzaamheden binnen het team zijn, die geschikt zijn voor de medewerker. Bespreek deze mogelijkheden als de eigen functie onvoldoende geschikte taken biedt. Als er geen mogelijkheden binnen de eigen functie of binnen het team zijn, bespreek dan met de HR adviseur of er een geschikte tijdelijke werkplek voor de medewerker buiten het eigen team is.
Plan van aanpak
Aan de hand van probleemanalyse wordt er een plan van aanpak gemaakt. Het plan gaat niet over het beter maken van de medewerker maar gaat over advies van de bedrijfsarts wanneer weer aan het werk en hoeveel. Dus over het uitvoeren van het advies van de bedrijfsarts. Een plan over de uitvoering van het huidige werk of ander werk.
Als leidinggevende ben je samen met de medewerker verantwoordelijk voor het gehele proces. In het plan van aanpak beschrijf je samen welke acties er ingezet zijn of worden ten behoeve van de re-integratie van de medewerker. Het advies van de bedrijfsarts vormt belangrijke input voor het plan van aanpak. In feite beschrijf je in het plan van aanpak hoe jullie – leidinggevende en medewerker – het advies van de bedrijfsarts uitvoeren. Het gaat dan meestal om welke werkzaamheden voor hoeveel uur per dag/week en of er nog speciale aanpassingen nodig zijn om de re-integratie mogelijk te maken. Dat kan bijvoorbeeld zijn: begeleiding door een collega, of taxivervoer naar de werkplek, of een aangepaste stoel, etc.
Soms is het advies van de bedrijfsarts dat werk nog niet mogelijk is, maar dat contact met de werkvloer en de collega’s wel bevorderlijk is voor herstel. Dan neem je dat op in het plan (bv: 1 x per week koffiedrinken). Dan houd je het kort. Als er meer mogelijk is, stel je het plan bij.
Verzuimdossier
Het verzuimdossier is eigenlijk een verzameling van alle beslissingen die zijn gemaakt tijdens het verzuimtraject. De documenten die door de bedrijfsarts worden opgesteld (zoals probleemanalyse, spreekuurberichten etc.) worden sowieso opgenomen in het personeelsdossier van de medewerker. De documenten die in het kader van de wet verbetering poortwachter (plan van aanpak, bijstellingen plan van aanpak, eerstejaarsevaluatie etc.) door de leidinggevende en medewerker zijn opgesteld moeten ook worden opgenomen in het personeelsdossier. Deze stuur je naar het Servicepunt Personeel.
Wat mag je niet opslaan:
- Diagnoses, naam ziekte, specifieke klachten of pijnaanduidingen (die mag je niet eens hebben, ook niet als de medewerker deze vrijwillig heeft gegeven)
- Eigen subjectieve waarnemingen, zowel over geestelijke als lichamelijke gezondheidstoestand
- Gegevens over therapieën, afspraken met artsen, fysiotherapeuten, psychologen, e.d.
- Overige situationele problemen zoals: relatieproblemen, problemen uit het verleden, verhuizing, overlijden partner, scheiding, e.d.