Constructive alignment
Constructive alignment is een kernprincipe van onderwijsontwerp. Door het ontwerp van je cursus, materiaal, werkvormen en curricula kunnen studenten de leerdoelen behalen die je voor hen hebt opgesteld.
Om heldere en meetbare leerdoelen te formuleren, moet er gebruik gemaakt worden van werkwoorden uit de taxonomie van Bloom. Omdat de werkwoorden over vijf cognitieve niveaus zijn verdeeld, helpt dit ook bij het afstemmen van je activiteiten en onderzoek op je leerdoelen.
Raadpleeg de leerdoelenrichtlijnen voor meer informatie en instructies over het formuleren van leerdoelen, evenals een overzicht van de taxonomiewerkwoorden van Bloom in het Nederlands en Engels. Je kunt ook de leerdoelengenerator als inspiratiebron gebruiken.
Zodra je je leerdoelen hebt gedefinieerd, kun je nadenken over onderwijs- en leeractiviteiten. Gebruik het overzicht van onderwijsactiviteiten als uitgangspunt.
Voordat je je eigen materialen ontwerpt, is het handig om dit overzicht van open leermaterialen te raadplegen. Je kunt de bronnen openen via de Universiteitsbibliotheek.
Als je studenten wil ondersteunen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden, kun je relevante modules van het Science Skills Platform integreren. Neem contact op met skills@science.leidenuniv.nl voor ondersteuning.
Neem contact op met seeds@science.leidenuniv.nl voor hulp bij het (her)ontwerp van je cursusmateriaal.
Verschillende soorten beoordelingen zijn geschikt voor verschillende niveaus van leerdoelen. Als je wil dat studenten hun kennis na een cursus kunnen toepassen op een nieuwe context, kan je hun kennis niet alleen testen met feitelijke meerkeuzevragen. Voor het leerproces van studenten is het ook gunstig om regelmatig feedback te geven. Je kunt zelf feedback geven of peer-feedbackactiviteiten gebruiken om het kritisch denken van studenten te stimuleren.
Ga voor meer informatie naar Beoordelen en feedback.
Wanneer je een cursus ontwerpt is het altijd zinvol om te zien wat collega's doen. Check de teaching support website voor algemene informatie voor innovatief onderwijs. Blijf op de hoogte van de best practices in de facultaire nieuwsbrief, de SEEDS nieuwsbrief en ons Teaching@Science Teams-kanaal.
Kom bij de Teaching@Science community!
Schrijf je in voor de SEEDS nieuwsbrief!