Universiteit Leiden

nl en

Ontwerpen van onderwijs

Als docent bij de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen ontwerp of herontwerp je op een bepaald moment een cursus of delen van een cursus. Als opleidingsdirecteur (her)ontwerp je wellicht een geheel curriculum.

Hier vind je een korte routekaart en links naar relevante informatie over het (her)ontwerpen van onderwijs. Tijdens de BKO-training leer je over modellen, methodes en gereedschappen die de basis vormen van deugdelijk onderwijsontwerp.

Onthoud dat je het niet allemaal zelf hoeft te doen. Bespreek elke substantiële veranderingen die je wil maken met je leidinggevende en/of opleidingsdirecteur.

Neem vervolgens contact op met seeds@science.leidenuniv.nl voor didactische en technische ondersteuning. 

Het initiatief voor het (her)ontwerp van onderwijs kan ook vanuit de universiteit of faculteit komen. In dat geval verzorgt SEEDS ondersteuning voor de implementatie van deze veranderingen zonder de werklast voor docenten onnodig te verhogen.

Roadmap voor het ontwerpen van onderwijs

  • Raadpleeg de onderwijsvisie en strategieplan (zie menu links) om een goed beeld te krijgen van het onderwijs bij onze faculteit.
  • Let goed op beleid en regelgeving (zie menu links). Misschien mag je niet alles wat je wil veranderen aanpassen.
  • Analyseer de plaats van jouw educatieve component in het curriculum. Welke kennis en vaardigheden doen studenten op voordat ze bij jou terecht komen? Welke kennis en vaardigheden hebben studenten nodig bij de vakken die ze na jouw vak gaan volgen? Wat is het niveau van het vak?
  • Bestudeer de doepgroep. Wat zijn de belangrijke kenmerken van de studenten die jouw vak volgen? Hoe kunnen ze goed worden aangesproken?

Als je begint met het ontwerpen van onderwijs, ga dan verder naar stap 3.

Als je een verandering wilt aanbrengen in een bestaand vak of component, maak dan stap 2 eerst af.

  • Wat is de huidige situatie en waarom is deze niet wenselijk?
  • Welke ideeën heb je om het vak of component te verbeteren?
  • Hoeveel denk je nodig te hebben om de veranderingen door te voeren?
  • Welke partijen moet je raadplegen voor toestemming of advies?

Bij het herontwerpen van je vak kan SEEDS helpen bij het beantwoorden van deze vragen.

Wat wil je dat studenten aan het einde van jouw vak of component weten en kunnen? Jouw leerdoelen voldoen aan een aantal eisen. Voor meer informatie over leerdoelen, zie constructive alignment (zie menu links).

 

Constructive alignment is het kernprincipe van onderwijsontwerp. Je vak is afgestemd als de leerdoelen, onderwijs- en leeractiviteiten, feedback en beoordelingsmethoden allemaal van hetzelfde niveau zijn en over dezelfde inhoud gaan.

De praktische organisatie van je vak of component is net zo belangrijk als een goede vormgeving. Update (eventueel) de e-studiegids, geef de Brightspace-pagina vorm, creëer tentamenvragen, let op de planning, organiseer weblectures, etc.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.