Universiteit Leiden

nl en

Ellen van Reuler: "Introduceer student-led sessions in kleinschalig onderwijs"

De tip

Ellen van Reuler (Politieke Wetenschap) liet haar Bachelor-project studenten zelf de bijeenkomsten invullen. Tijdens deze student-led sessions bepaalden de studenten zelf hoe een onderwerp behandeld zou worden. "Dat leverde boven verwachting goede resultaten, waardoor we seminars hadden waarin we onder andere een simulatie van het besluitvormingsproces in de EU meemaakten, onderzoeksvragen ontwikkelden en een beleidsadvies opstelden."

Hoe kwam je op het idee?

"Vorig jaar besloot ik om het onderwerp van mijn Bachelorproject te veranderen. Dit vak bestaat bij Politicologie uit eerst een blok instructie over het thema van het project (in mijn geval European Health Policies), gevolgd door een blok waarin de studenten hun onderzoek uitvoeren en een scriptie schrijven. Hoewel ik niet echt ontevreden was over de eerdere opzet van dit vak, vond ik het wel een goed moment om te kijken of ik ook didactisch nog een slag kon slaan. Helemaal met de opkomst van GenAI, denk ik dat het zorgen dat studenten actief met de stof aan de slag gaan een must is. Daarnaast wilde ik de studenten zoveel mogelijk ruimte geven om hun interesses te volgen, zodat ze zo goed mogelijk voorbereid waren op het schrijven van hun scriptie."

Meer over dit onderwerp

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.